Sidor

5 januari 2012

Underbara danska fajanser

Av en slump har mamma börjat samla på danska fajanser, hon hittade en burk hon tyckte var söt på en sommarloppis och sen har det bara rullat på. Jag tycker att hennes lilla samling är helt underbar och ville därför passa på att visa upp den här. Har även lyckats gräva fram lite information om både fabrik och konstnärer men är det någon som läser här som vet mer så blir jag väldigt glad om ni skriver en liten kommentar! (Jag har även märkt att informationen skiljer sig lite mellan de olika sidorna på nätet där jag hittat text om Aluminia men försöker sammanställa den så gott jag kan.)

Fajansfabriken Aluminia grundades 1862 av August Schiøtt. Redan 1868 tog Philip Schou över Aluminia och 1882 köpte han även Royal Copenhagen (Den Kongelige Porcelænsfabrik) och slog samman de två fabrikerna. Fajanserna levde länge en undanskymd tillvaro, men fick en del framgångar när Nils Thorsson tog över som konstnärlig ledare 1928 - 1969. Sedan lades namnet Aluminia ner och tillverkningen gick över till Royal Copenhagen.


Min mammas delar kommer från den senare tiden och om denna kan man läsa i boken Aluminia Fajance 1862-1969, av Leif Bering Mikkelsen:
"Nils Thorsson upprättade 1958, en skandinavisk keramikverkstad, som från början knöt till sig sex kvinnliga konsthantverkare: Beth Breyen, Kari Christensen och Grethe Helland Hansen från Norge, Marianne Johnson från Sverige och Berte Jessen och Inge-Lise Kofoed från Danmark.
Resultatet blev en helt ny modern, nästan ohögtidlig konstfajans: Tenera. Ordet Tenera är honkönsformen av det latinska ordet för späd, ung.
De tecknade en rad muntra dekorationer, varav många var närmast abstrakta, i början övervägande på former, som redan var i produktion, men senare också helt nya former. En del av produktionen blev utförd i en ny och osedvanlig färgteknik, som framkallar reliefverkan vid bränningen. Nya föremål och dekorationer gavs ut intill 1967.
Tenera-serien är signerad med två signaturer, både designerns och dekoratörens."



Och här kommer lite mer information om de olika delarna mamma har, samt hur märkningen ser ut:



Vas omgjord till lampfot. Den lilla, lilla krumeluren under N:et i Denmark är ett x och det berättar att vasen är från 1965. Siffrorna till vänster är dekorationsbeteckningen (över linjen) och modellbeteckningen (under linjen). Den lilla signaturen uppe till höger är formgivarens men just dessa har jag tyvärr inte kunnat hitta någon information om. Signaturen nedtill i mitten är konstnärens, i det här fallet Grethe Helland Hansen.


Den lilla burken har sitt x under A:et i Denmark och är då tillverkad 1967. Även här heter konstnären Grethe Helland Hansen.


Ett litet fat tillverkat 1968 och med dekor av självaste Nils Thorsson, konstnärlig ledare.



Litet fat med stämpel med Royal Copenhagen och Aluminias tre vågor. Har inte kunnat läsa ut något exakt årtal ur den här signaturen men eftersom det är just Royal Copenhagens stämpel så är den senare än 1969. Konstnären bakom dekoren är svenska Marianne Johnson. 

Den lilla burken med lock, mammas första del, är från 1966 och Inge-Lise Koefoed har stått för dekoren.


Underbart söt kanna med lock, även denna med Royal Copenhagens stämpel och då senare än 1969. Signaturen BJ berättar att det är Berte Jessen som gjort den fina dekoren.


Ett lite större och mycket vackert fat, återigen med Royal Copenhagens stämpel och alltså senare än 1969. Precis som det mindre fatet så är det signerat MJ, Marianne Johnson.


Det var allt för den här gången, men om ni gillar Aluminia och dess vackra fajanser så ska jag försöka hålla er uppdaterade med fler delar när mamma utökar sin samling.

16 kommentarer:

  1. Superfina! Jag tyckte jag kände igen märkningen och kan konstatera att jag har en liten fyrkantig skål med samma märkning i botten, det är brunt med fågelmönster. Märkt 719/2882 och med signatur SH. jag köpte det mest för att det var lite annorlunda, jag samlar inte eller så, så om din mamma vill utöka sin samling så har jag inga problem att skiljas från det :-)

    SvaraRadera
  2. Vilket informativt och bra inlägg. Man kan ju dessutom inte tro annat än att du och din mamma delar förkärleken till den blåa färgen :)

    SvaraRadera
  3. Jag blir lika glad varje gång jag ser ett inlägg som ger oss andra "snokare" mer och mer information om alla de underbara saker som finns där ute!

    SvaraRadera
  4. Jättekul att få se alla fina saker som din mamma samlat på sig och också få lära sig en massa nytt!

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig serie och varm färg. Mycket bra information att läsa om. Det uppskattas alltid!

    SvaraRadera
  6. Så lärde man sig något nytt i dag också - härligt inlägg!

    SvaraRadera
  7. Genomarbetat inlägg! Skall se om jag kan råka på någon sådan här. Tror att jag har sett mer än en ganska nyligen.

    SvaraRadera
  8. Håller med dom bra information och inlägg!

    SvaraRadera
  9. Trevligt att se och läsa ditt inlägg, ny bekantskap för mig måste jag tillstå.

    Hälsningar,
    Kristina

    SvaraRadera
  10. Jättefina! Kul att du visade dem för oss!

    SvaraRadera
  11. Hvor er det dejligt at vore kære naboer i øst har fået øjnene op for Aluminia. Glæd jer - der findes meget smukt.......
    Hilsen Helle

    SvaraRadera
  12. Hej! Jag undrar om nån kan lösa ett problem som gör mig ganska förvirrad. Jag har ett väggkärl med trälock i porslin från Aluminia Royal Copenhagen. Det inköptes i slutet av 60-talet av min mamma. Det har Aluminia-symblen och signaturen MJ för Marianne Johnson. MEN nu har jag hittat en bild på ett exakt likadant kärl signerat XX för Beth Breyen. (se http://www.tradera.com/lackert-vaggkar-tenera-beth-breyen-aluminia-1960-tal-2--auktion_201206_148566974 ) Hur kan dessa i mina ögon identiska kärl ha två olika konstnärssignaturer? Målade de vad som helst för pengar? Är den ena upphovsman och den andra bara hantverkare som målade på lego? Nån som vet? Mvh Jonas

    SvaraRadera
  13. Hej Jonas,
    Jag är tyvärr ingen expert på området så jag kan inte ge dig något solklart svar. Men kanske kan det vara som på Gustavsberg - att även om det var Stig Lindberg som tog fram en viss dekor så var det inte han som målade alla fajanserna i den dekoren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du svarade så snabbt! Jag tror också att det ligger till ungefär så. Fast samtidigt är det ju ganska konstigt, signaturerna borde ju vara en ganska viktig del av produkten, och för konstnärerna. I mitt fall är det ju identiska produkter, men både dekoratörs- och formgivarsignaturerna är olika. Till och med produktnumret på den jag har är ett annat. Fast storleken och dekorationen är identisk.
      Jag har i alla fall i kväll författat ett mail, med frågor, till Royal Copenhagen. Ska bli intressant att se om de kan (och vill) svara. Jag berättar hur det går.
      Hälsningar Jonas

      Radera
    2. Mycket mystiskt, hoppas verkligen att du får något bra svar från RC!! Funderar själv på att börja samla på deras fajanser så jag är tacksam för all info du kan dela med dig av framöver. :)

      Radera
    3. Hej igen, jag fick ett svar från Royal Copenhagen (Steen Nottelmann). I princip sa han att mitt saltkar är märkt med felaktigt nummer, 161 över 262 i stället för 132 över 262, som det borde vara. Han kommenterade inte att signaturen var Marianne Johnsons isf Beth Breyen (som för övrigt tydligen bytt namn till Beth Møller). Hans uppfattning är att karet är felmärkt, men jag har svårt att smälta att BB av misstag skulle ha märkt en sak med MJ. Det kanske är så att varken BB eller MJ själva har målat något utan att det är duktiga kopiatriser som målar allt efter en mallar. Jag blir litet besviken om det är så. Men det får man väl aldrig någon klarhet i. Still a mystery.

      Radera