14 januari 2011

Samling nr 3: Rörstrands Scherzo

Och här kommer en presentation av den tredje (och sista?) serien jag tänkt samla på, Rörstrands Scherzo. Jag mailade Rörstrand om den här serien för ett tag sedan för att försöka få lite mer information om den, men har inte fått något svar än. Så informationen som kommer här är helt baserad på egna iakttagelser.
Delarna jag har eller har sett har tillverkats mellan 1964 - 1967 och i Tradera-annonser anges ofta Gunnar Nylund som formgivare men jag vet inte var den informationen kommer ifrån eller om det stämmer. Jag har sett delar i lavendelblå/lila, vitt och beige och samma serie finns även i grönt men då under namnet Oliv.

Trodde tidigare att serien bestod av nio delar men har nyligen upptäckt del 10 i serien som finns hos Hi+LoModern. Delarna som ingår är:
1 - ljusfat, 15cm brett och 4cm högt
2 - ljusfat, 18cm brett och 4,5cm högt
3 - ?
4 - fat, 26,5cm brett och 5cm högt
5 - ?
6 - vas, 10,5cm bred och 11cm hög
7 - ?
8 - vas, 11cm bred och 19cm hög
9 - vas, 11cm bred och 21,5cm hög
10 - vas, 30cm hög








Och här kom en lång bildkavalkad på min samling som utökades med ytterligare en del (det större ljusfatet) nu i veckan. Samlar egentligen bara på de lavendelblå/lila delarna, men den vita vasen slank med ändå för att den var så billig och för att det var en del jag inte hade tidigare.

Jag tycker att serien känns väldigt modern för sin tid, särskilt i den blålila färgen, och den är en solklar favorit hos mig. Helt klart den serien som jag är mest sugen på att hitta samtliga delar i.

6 kommentarer:

  1. Väldigt snyggat att ha så många delar. Och färgen är underbar! Jag tror jag börjar samla oxå!

    SvaraRadera
  2. Tack för bilder och info! Det kommer att vara till stor hjälp när jag jobbar vidare på min Oliv-samling. Får jag veta mer om de saknade numren så ska jag försöka återgälda tjänsten :)

    SvaraRadera
  3. Tack alla, vad snälla ni är! :)

    Ulrika - ajdå, då får vi slåss om delarna vi hittar! ;)

    ordningsfrun - håll mig uppdaterad om den! Vore jättekul att se hur alla delarna ser ut! (Och hittar jag någon Oliv-del som du inte har så lovar jag att tipsa dig!

    SvaraRadera