25 februari 2012

Bloggutmaning: ljusstakar och andra ljushållare

Ännu en rolig bloggutmaning, den här gången var det H55 som utmanade oss att visa upp våra favoritljusstakar och ljushållare. Inte helt enkelt att välja bland alla som trängs hemma hos mig men här kommer några favoriter just nu:



Om vi börjar inne i vardagsrummet så har jag de här två fina trekantiga ljusstakarna från Rörstrand på matbordet. De tillhör en kundserie som gjordes till företaget Lasco och mina har dessutom prytts med ljusmanschetter i Oiva Toikkas serie Kastehelmi.

På mitt tråkiga sideboard i ek står en annan älskling, den här underbara ljusstaken i teak. Den har jag visat förr, här och här, men den tål att visas igen!


Ovanför sideboardet har jag en hylla med en del vaser och några böcker. Där trängs även ett gäng ljuslyktor från Skruf. Inte särskilt märkvärdiga egentligen, man hittar dem ofta på loppis för småpengar. Här är det snarare mängden som gör det - ju fler desto snyggare! (Än så länge har jag sju, vet inte om det får plats så många fler på hyllan dock...)


I köket finns det ännu mer vackert! Här håller jag på att göra om en del så ni får se det här som en liten smygtitt. I köksfönstret står fem söta små ljusstakar i trä som jag målat om i ljusblått och lila.


Och på det lilla köksbordet två vita Eternell-lyktor av Owe Elvén från Orrefors.


Sen får vi inte glömma mina fina fån Ystad Metall av Gunnar Ander, en sexarmad ljusstake i svartlackad metall och mässing och två stringkatter.

Det var ett urval i alla fall. Fler vackra ljusstakar och ljushållare hittar ni hos:
H55
Skaffaren
Randiga Tråden
Ljuva 50-tal
Porslinsbloggen
Gilas grotta
SaaX - Ögongodis från 60-70talet
Loppisgalen!
Stajnich loppisliv
form55
Prylodesign
Retro-Tokig
Fynd eller ej?
Gammalmodigt sa fru Ekeby
precis en sån
Teak och orkidéer
Retrolyckan
Mangania du älskade & lite till!
"Gamla Konsum" i Åsarna
Fynd Dagboken
Fåglarna
Retro Schmetro
Mitt hem är min borg
Kerstin Kokk
Lilladockan

24 kommentarer:

  1. Linda, så många fina. Jag visade bara en pga av tidsbrist, hade fotat den för ett tag sedan. Kanske kan få till några mer snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är svårt att hinna med att både blogga och springa på loppisar (och alla tråkiga måsten som jobba, tvätta, städa osv.) ibland men man får göra så gott man kan. :)

      Radera
  2. Gillar verkligen det jag ser, tack för idag & vi syns på lördag :-D

    SvaraRadera
  3. Många fina ljusstakar har du det är ett som är säkert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och det här var bara en bråkdel av allt som trängs här... ;)

      Radera
  4. Jättefina! Gillar den i teak helskarpt så och stringkattorna. Nyfiken på köket!!??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köksinlägget kommer så fort jag ramat in en litografi...! :)

      Radera
  5. så mycket fint som vanligt! Jag insåg snabbt att jag knappt hade några ljusstakar när jag började leta....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, för mig var det precis tvärtom. ;)

      Radera
  6. Bra idé med dagsljus och mörker på samma motiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Tyvärr var de flesta svår att fota i mörker så alla kom inte med i båda versionerna, men men...

      Radera
  7. Supersnygga bilder och färger!

    SvaraRadera
  8. Gud så mycket fint du har! Älskar Kastehelmi-ljusmanschetterna och ljusstaken i teak och katterna och... ja allt :)

    ska se om jag lyckas knåpa ihop ett inlägg själv. mina ljusstakar går nog att räkna på en hand dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Och jag tycker att du fick ihop ett riktigt bra inlägg! :)

      Radera
  9. Åh vilken känsla du har för färg och form! Riktigt snyggt!
    Mimmi

    SvaraRadera
  10. Tack för skålen och sällskapet igår! Så fin "header" du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så, hoppas att den passar in i samlingen! :)

      Radera
  11. Supersnyggt som vanligt! Jag gillar särskilt ljusmanschetterna!

    SvaraRadera
  12. Åh jag tycker mig skymta några ljusstakar bakom dina vita Eterneller! Är dom typ timglasformade i tenn? :) I så fall har jag ett par likadana! Har du ingen bild på dom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina! Det som skymtar i bakgrunden är faktiskt salt- och pepparkar i rostfritt stål. :) En bättre bild på dem finns här:
      http://porslinan.blogspot.com/2012/02/bloggutmaning-salt-och-peppar.html

      Radera