15 juli 2014

Charmiga Bellis

Det är ingen hemlighet att jag ursprungligen kommer från Karlskrona, men trots det finns det ganska lite Karlskrona-porslin i mina skåp. En dekor som charmar mig mer och mer är dock Bellis, en riktig "bli glad av"-dekor!

Dekoren Bellis designades av Eva Bladh Ståhl och föremål med den här dekoren tillverkades hos Karlskrona Porslinsfabrik 1952 - 1958. Den hamnade på flera olika modeller, som Sven Erik Skawonius kaffeservis Karla, kaffeservisen med det lite mindre roliga namnet 498 (av okänd formgivare), servisen Mums med form av Sven Erik Skawonius och på serien DUKAT som togs fram genom "årslånga utredningar, försök och provningar med Hemmens Forskningsinstitut och restaurangexpertis" i början av 50-talet.

Här kommer några bilder på de delar jag samlat på mig såhär långt:


DUKAT uppläggningsfat i enkel form.



Söt liten saladjär. 



Fin karott med lock i servisen DUKAT där de söta blommorna verkligen får ta plats.

DUKAT uppläggningsfat med lite roligare form.



Låg karott med lock i modellen Mums.


Såskanna som tyvärr saknar sitt lock, även den i modellen Mums.


Tekopp i Skawonius kaffeservis Karla.


Och hittar jag fler delar till rätt pris kommer den här samlingen garanterat att växa...!

7 kommentarer:

  1. Härliga färger som ger en frisk fläkt vid varje dukning och...ja bakgrunden till fotografierna förhöjer retrofaktorn, snyggt

    SvaraRadera
  2. Välkommen tillbaka :-) Fina bilder på trevligt porslin...... Jag håller gluggarna öppna!!!

    SvaraRadera
  3. Hej, fin blogg!
    Jag är på jakt efter en stor mattallrik 27 cm, Rörstrand modell; Leksand Stig Lindberg - något du känner till?
    modell se http://www.tradera.com/item/341144/206358652/rorstrand-leksand-sockerskal-stig-lindberg


    SvaraRadera
  4. Den är förbaskat söt och tilltalande! #villha

    SvaraRadera
  5. Jag har två små skålar som du kan få köpa eller få. Har de något värde i pengar?
    mvh Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. knappast något värde, jag kan ta gratis

      Radera
  6. Det finns ju en del delar på Tradera :)
    mvh Carina

    SvaraRadera