21 juli 2011

Bilder från Karlskrona Porslinsmuseum

Några delar med den underbara Bellis-dekoren, formgiven av Eva Blahd på 50-talet. På en liten informationsskylt bredvid stod det att Bellis är en av Evas favoriter och hon dricker fortfarande kaffe ur Bellis-kopp varje dag.

Vädret var inte det bästa när jag var nere i Karlskrona förra veckan, men å andra sidan är det perfekt att gå på museum när det regnar! Givetvis tog vi en tur till Karlskrona Porslinsmuseum och här kommer några bilder på en del av allt vackert som fanns där.

Vas och snäckskål av Vicke Lindstrand.


En imponerande samling kaffekannor, jag räknade lite snabbt och fick det till knappt 140 stycken. Samlingen tillhörde från början Gretchen Andersson som under ca 20 år samlade på sig kannor från Karlskrona Porslinsfabrik. 
2003 överlät hon samlingen till museet.





Söt bonbonjär med reklam för Ronneby Brunn. (Har konstigt nog sett exakt likadana med Rörstrands stämpel undertill...)






Servisen Regina formgiven av Walter Gastecki och med dekor av Brita Mellander.

Läcker väggplatta av Eva Blahd.

Just i sommar har Karlskrona Porslinsmuseum även en liten utställning av Lisa Larsons alster, bilder därifrån kommer en annan dag. 

Och vill ni se fler bilder från museet och läsa mer om Karlskrona Porslinsfabrik så rekommenderar jag att ni kikar på Femtiotalsjaktens stora inlägg om Karlskronas porslin.

6 kommentarer:

  1. Oj vad mycket vackert. Kopparna är jättesöta bla.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar verkligen servisen med dekoren av Brita Mellander. Den är hur söt som helst!

    SvaraRadera
  3. Kul att få läsa och kul att få se "mina" koppar.

    SvaraRadera
  4. Ohh, va kul att få se sina oidentifierade fynd bara sådär! På fjärde bilden nerifrån, det lilla fatet längst bak till höger, två såna i olika storlekar fick jag vid rensningen av kompisens farfars hus och jag kunde inte komma på var de kom ifrån eller vad de skulle avändas till. Nu vet jag och för tillfället används de till flingsalt! :)

    SvaraRadera