2 juli 2011

Det blev en gungstol


Idag var det sista dagen som den lokala loppisen Skopan hade öppet innan sommaruppehållet och jag var såklart på plats och köade innan öppning. Hade sett att de hade fyra fina Mon Amie-koppar på hemsidan men där hann någon annan före. Det blev en del smått och gott ändå och det jag är mest nöjd med är den här fina gungstolen. Den kommer från Nässjö Stolfabrik, eller NESTO Möbel som de bytte namn till 1972. Tyckte att jag kände igen den från den trevliga tidningen Hus & Hem Retros special om pinnstolar, och visst var det så! På sidan 25 kan jag läsa att min gungstol heter Bohem och att den ritades av en okänd formgivare 1961. Enligt tidningens prisguide är den värd 1 200 - 3 000 kr.

Vad fick jag betala då? Färgen är avskavd på en del ställen men den var väl värd 150 kr i alla fall. Och en hel del svett när jag fick bära bort den till bussen i värmen. Ibland önskar jag att jag hade bil. (Och körkort...) Fler fynd kommer!

Här en annons för gungstolen som Herr Movarp hittade i ett nummer av Form från 1965. Bekväm, tidlös och eftertraktad - minsann!

16 kommentarer:

  1. Ja, det var ett riktigt bra fynd och fin är den med :)Ja, visst önskar man sig en bil många gånger det håller jag med om. Stort Grattis till din bloggmedverkan i tidningen RETRO. Jättekul!

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag var ett superfynd! Det finns så mycket Mon Amie därute, men få stiliga gungstolar. Kul att se dig i H&H Retro!

    SvaraRadera
  3. Grymt snygg! Jag letar också gungstol men trots både bil och körkort fick jag lämna en på loppis förra året eftersom bilen var full. Men kanske är det gungstols-sommar i år :) Grattis!

    SvaraRadera
  4. Perfekt att hitta en möbel man gillar så billigt!

    SvaraRadera
  5. Du har verkligen bra tur och underbar smak! Helt härligt fynd! *avis*

    SvaraRadera
  6. Tufft gjort att släpa hem denna vackra gungstol på bussen, verkligen ett fynd.

    SvaraRadera
  7. HURRA för sådana fynd! Jag kommer att bära med mig tidningen hela sommaren som en liten uppslagsbok :)

    Ska du behålla stolen själv eller sälja den vidare?

    SvaraRadera
  8. Jätte snygg gungstol! Pinnstolar är alltid så snyggt! Kul att du var med i Nya RETRO tidningen oxå! Kände ju igen flera loppare där.
    Haha, gungstol på bussen ja, det är underbart, tappra fyndare är vi! (nä jag har ju inte heller något körkort!) Jag lägger allt på hög på barnvagnen istället och ser ut som en riktig baglady!

    Javisst har jag tyg till en väska kvar, det är ett äkta retro Marimekko tyg från 1970 till och med!
    Jag syr gärna en väska till dig! Jag säljer dom för 350 kronor styck. Den har knäppning fram och två fickor inuti, en för mobilen( i-phone) och en för nycklar, samt penn-hållare.

    Oj vad det verkar vara loppisar i sthlms-området! Jag vill väldigt gärna bli med på en stor loppis runda en dag i sommar! Bara hojta till om du ska på något med mycket fynd-chanser! Måste fylla på Japan förrådet!

    Ha en fin dag!
    Linda

    SvaraRadera
  9. Jag är uppvuxen med den gungstolen, men i vitt med en dyna i rött ylle. Den står fortfarande i pappas arbetsrum. Men jag tycker faktiskt att din svarta är snyggare. Och jag förbannar också att jag inte har körkort.

    SvaraRadera
  10. Men hallå alla brudar... Skaffa körkort vet ja!! Livet blir så mycket enklare då å man kan dra hem ännu mer prylar samt utöka loppisområdet. Solklart fynd, trevlig gungstol.

    SvaraRadera
  11. den var ju jättefin! nu måste du ju skaffa några läckra kuddar att lägga i den. svenskt tenn-kuddar, kanske? jag önskar jag hade hur många kuddar från dem som helst.

    SvaraRadera
  12. Tack för att du gillar mig! :) Oj vad många sidor man måste vara med på när man ska marknadsföra sig, har precis skaffat en Twitter oxå. Men den förstår jag mej inte på alls. Haha..snacka om att man är född på 70-talet. Internet...vadåååå.

    Plain bag och baggy bag har ingen skillnad förutom att plain har halva väskan med mönster och halva med enkelt tyg. Den andra är helmönstrad.Vad föredrar du? Jag tror kanske jag har så det räcker med Marimekko på hela..humf ska kolla innan jag lovar något.

    SvaraRadera
  13. Åh, så snygg! Det står en likadan fast vit på "min" loppisbutik i Kungsmarken, för 300;- har funderat på om jag skulle köpa eller ej, kanske ska slå till ändå, den är ju så snygg!

    SvaraRadera
  14. Mycket snygg! Den hade jag också köpt till det priset, den hade garanterat varit poppis här hemma!

    Jag hittade din gungstol i en Form-annons från 1965, jag la in den i din FB-logg så att du kan spara ner och lägga ut bilden om du vill!

    SvaraRadera
  15. Maria - tack! Jag trivs bra med den! :)

    eli - ja, det har du rätt i! Och tack! :)

    Loppistan - ja det tror jag absolut att det är, du kommer säkert hitta din drömgungstol snart - när bilen är med och den är alldeles tom! ;)

    form55 - ja, det är alltid välkommet!

    Jocale - tack!

    Randiga Tråden - jag ser det som att jag fick ett fint fynd och lite träning på en gång. ;)

    Tid och Rum i Årsta - ja, loppisguiden i tidningen verkar också bra! Den ska testas i sommar! Som det ser ut nu så får nog gungstolen stanna. :)

    Dollybird - vore jättekul om du kunde hänga med oss på en runda någon gång! :) Har du tyg så det räcker till en helmönstrad så slår jag gärna till på en sådan! :)

    Kerstin - tack! Vi hade visst också en sådan i vitt trodde mamma, inget jag kommer ihåg dock. Men jag tycker också att de är snäppet vassare i svart.

    khina - ja du har rätt, vi borde kanske anmäla alla retrobloggare till en intensivkurs i sommar... ;)

    Allt det gamla goda - ja, jag velar mellan kudde eller fårskinn just nu. Vi får se vad det blir...

    Gila - tack, och tack för idag! :)

    sandra - ja, det tycker jag allt att du ska!

    Herr Movarp - ja, för 150kr gick den inte att motstå. Tack för bilden! :)

    SvaraRadera