4 juli 2011

Resten av lördagens fynd


Förutom gungstolen blev det alltså lite smått och gott till. Först en söt liten tygbonad i fina färger signerad Ilse Roempke, så det här blir min andra bonad som hon ligger bakom. (Se den andra här.) Den är upplimmad på en spånskiva men jag tänkte nog försöka ta loss den och tvätta den för den har ett par små fläckar. (Visst måste den väl tåla handtvätt i alla fall?)


En glad upptäckt var att Skopan tagit efter många second hand-affärer i stan och gjort en liten vintagehörna på klädavdelningen. Och det bästa var att de inte hade brytt sig om att ta efter priserna, här kostade plaggen 40 kr styck oavsett skicka och ursprung. Efter en stund i provrummet fick i alla fall två färgglada klänningar följa med mig hem. Den färgsprakande röd/rosa klänningen kommer från Aspens som grundades redan 1946, den har en snygg snedknäppning och kommer bli perfekt med ett skärp i midjan. Den ärtiga gröna har redan skärpet på och kommer från Bröderna Magnusson i Borås som enligt sin slogan skapar "kläder med kultur".

Idag firar jag första semesterdagen med en lugn hemmakväll, imorgon vankas det loppisrunda med Gila!

9 kommentarer:

  1. Söt bonad, visst tål den en försiktig handtvätt, jag tvättar allt jag köper och då kör jag tvättmaskinen. Trevlig loppistur i morgon, kramar Brittmari

    SvaraRadera
  2. Vacker bonad, och vilka snygga klänningar! Jag älskar vintagekläder, i alla fall när de passar ;) Det ska bli spännande att se vad ni fyndar i morgon!

    SvaraRadera
  3. Men oj oj vilka snygga plagg! och bonad med!

    SvaraRadera
  4. Din senaste bonad var väldigt fin. Ibland kan trät som bonaden är uppspänt på fläcka av sig på något vis, har sett det på broderier också. Jag skulle nog inte tvätta i maskin, det kan bli fula ränder ifall tyget viks någonstans i maskinen.Ha en tursam loppisrunda imorgon!

    SvaraRadera
  5. Handtvätt och då helst med galltvål. Då blir det inga ränder, fläckar etc. I övrigt tycker jag väldigt mycket om Ilse´s textilier så grattis till den lilla söta bonad.

    SvaraRadera
  6. Jättefina klänningar! Så skönt med semester, själv får jag vänta två veckor till!

    SvaraRadera
  7. Åhhh, jag blir så sugen på att dra iväg på loppis när jag ser allas fina fynd den senaste tiden. Har varit borta två veckor på semester och där vi huserade i Spanien fanns inte mycket till loppisar att vandra på. Dags att ta nya tag på lördag!
    Finfina fynd. Gillar den gröna färgen på klänningen jättemycket! SNYGG!

    SvaraRadera
  8. vad fin tygtavla! ja handtvätt bör den nog klara. jag brukar inte ens göra det, utan kör på 30 graders skonsamt program i maskinen och det har allt som jag tvättat klarat av hittills.

    nu har jag postat historien om hur jag hittade paprikan, it's quite a story!

    vill du förresten ha ett mail med lite hyresvärdar i malmö, eller du kanske ska köpa bostad?

    SvaraRadera