16 januari 2011

Gårdagens loppisfynd

Igår var det lördag igen och dags för en tur till min favoritloppis. Och där hittade jag, som alltid, lite smått och gott:

Den stilrena och enkla krukan Plantina från Gustavsberg i lite mindre modell än den som Loppistan fyndade för ett tag sedan. Hos mig får den strama upp en spretig och vildvuxen orkidé som även pryds av ett keramikägg av Gösta Grähs. Och 15kr får väl anses vara ett bra fynd.

Söta små bestick, kanske tänkta som förrättsbestick? I fint skick, fick alla åtta för 20kr.

Jag som alltid sagt att jag inte är intresserad av retrotextil, det är tur att man kan ändra sig... Det här är den femte tygbonaden som jag fastnat för den senaste tiden, ska försöka visa upp alla i ett inlägg framöver. Den söta bonaden mäter ungefär 30x45cm, har namnet "fjärilar" och kostade bara en tia. Den behöver några tag med strykjärnet men annars är den i jättefint skick. Konstnärinnan bakom är ingen mindre än Ilse Claeson Roempke. Lite mer info om Ilse (hämtat från Wikipedia):
"Ilse Claeson Roempke, född 1907, död 1999, var en svensk keramiker och textilkonstnär.
Hon arbetade som keramiker på Rörstrand under åren 1928-1936. Claeson Roempke var även verksam som lärare vid Slöjd­fö­re­ningens skola i Göteborg. Hon är bland annat känd för funkis-serien "Serie 5" i grönt och svart. Hennes syster Irma Yourstone var också keramiker. Ilse har också gjort ett antal konstverk i textilmaterial bl.a bonader."


6 kommentarer:

  1. Det är spännande med textil, grattis.

    SvaraRadera
  2. Snygg kruka!
    Håller med dig om textil.
    Man tror att man inte är intresserad och helt plötsligt ligger det lite textil i kundkorgen.
    Förstår inte hur det går till :-)

    SvaraRadera
  3. Randiga Tråden och Gila - ja, jag får hålla med! Nu när jag hittat "en stil" som passar mig så är jag fast! En helt ny värld att utforska! :)

    Fam Ljunggren - Tack! Men eller hur! Ibland är det farligt att det är så billigt på loppis, man vet aldrig vad man får med sig hem...

    SvaraRadera
  4. Mycket bra fynd! Grattis! Just den där textilen var ju jättesnygg. En gång för länge sedan när jag råkade köpa en sådan snygg textil så använde jag den för att klä om sitsen på en stol. Jag fick bara förlänga den lite genom att sy på ett tyg på sidorna! Supersnyggt. Tyvärr stod stolen i hallen och tyget slets ut.

    SvaraRadera
  5. Ulrika - tackar tackar! :) Och bra tips på vad man kan använda textilen man köper till! Har ett par bonader som bara ligger och väntar på att hitta sin plats...

    SvaraRadera