7 januari 2011

Samling nr 1: Rörstrands Sparaxis

Har fyndaren blivit en samlare? Ja, kanske det. Som ett litet nyårslöfte till mig själv så har jag i alla fall bestämt mig för att satsa lite extra på att samla på tre olika serier som jag tänkte presentera för er här. (Sen kommer jag såklart inte kunna låta bli att fynda diverse smått och gott också.)

Och den första serien är alltså Rörstrands Sparaxis. Serien verkar vara ett litet mysterium, har letat på forum och inte ens Rörstrand känner till vem som formgivit den. (Men många verkar misstänka att det är Carl-Harry Stålhane som ligger bakom.) Den tillverkades i alla fall på 1950- och 60-talet i flintgods och finns i blågrönt och blårött. Har på vissa ställen sett att serien kallas Anemone. 
Enligt Rörstrands museum ingår följande delar:
Nr 1 - askfat 8 cm
Nr 2 - cigarettbägare 7 cm
fat 31 cm
Nr 4 - fat 14 cm
krus 25 cm
krus 35 cm
Nr 7 - ljusstake 13 cm
Nr 8 - skål 13 cm
Nr 9 - skål 16 cm
Nr 10 - vas 20 cm
tekanna 0,8 liter



Och såhär ser min samling ut än så länge. Allt började med ljusstaken som jag fyndade för 15 kr på min favoritloppis i november. Den är inte djupstämplad med något nummer vad jag kan se. De fyra små askfaten (djupstämplade med nr 1) och den lite mindre skålen (13cm, djupstämplad med nr 8) är fynd från Tradera.

Det var när jag såg en bild på den supersnygga tekannan som jag bestämde mig för att jag ville börja samla på Sparaxis. Tanken är att bara samla på de blåröda delarna, men jag har faktiskt aldrig sett någon blågrön "live" så jag kan inte utesluta att jag faller för den färgsättningen också.

Och så måste jag visa delen som nästan blev min, Tradera-fyndet som inte klarade frakten:

Fatet är det största i serien, 31cm i diameter, djupstämplat med nr 3. Väldigt vackert är det och jag har inte lyckats slänga skärvorna än... (Gjorde givetvis ett försök att limma ihop det, men det saknades alldeles för mycket småbitar för att det skulle se ok ut.)

Bilder och info om de två andra serierna jag bestämt mig för att samla på kommer att komma upp här under den kommande veckan. (Jag tror nog att ni som följer bloggen kan gissa er till en av serierna i alla fall.)

17 kommentarer:

  1. Gahhhhh!!!!!
    Fasen vad illa! Vi har faktiskt vasen, kan absolut tänka oss att donera den till din samling. Om du lovar att hålla ögonen öppna efter något som vi samlar på :)

    SvaraRadera
  2. Synd på fatet, alltid surt när det blir så.

    Jag nämnde förut här att jag sett vasen på en loppis för ett tag sen. Nu hittade jag var jag sett den men dom ville ha 250 kr för den, inte en spottstyver som jag mindes det, så jag lät den stå :)

    SvaraRadera
  3. Lybtar - åh vad snälla ni är! Givetvis håller jag utkik efter nya spännande Westman-burkar m.m. Det svåra är ju bara att komma ihåg vilka ni redan har... ;) Och visst samlar ni på Kold-burkar också?

    Maria - det gjorde du rätt i! Priset på den här serien skiljer sig väldigt mellan olika ställen tycker jag, har också sett vasen för drygt 200kr och ljusstaken köpte jag som sagt för 15kr... Och även om jag nu samlar på den här serien så vill jag helst fynda delarna ändå. ;)

    SvaraRadera
  4. Intressant inlägg! Fina objekt! :-)

    SvaraRadera
  5. Den som jag har som du skall få har också en etta undertill i botten, men den är grön i mitten.

    SvaraRadera
  6. Om du fortfarande vill ha en kudde i palltyget så kan jag få ihop en 45x45 fast med en annan baksida ex svart linnetyg eller om du har något annat önskemål. Brittmari

    SvaraRadera
  7. Gila - tack tack! :)

    form55 - härligt, då får jag äntligen se hur den blågröna ser ut!

    Randiga Tråden, yes, jag svarar i in blogg!

    SvaraRadera
  8. Kul inlägg - jag tror aldrig jag set Sparaxis. Men nu kommer jag väl att göra det, så funkar det ju...

    SvaraRadera
  9. Vad fin den här serien är. Jag har aldrig sett den förut, men i fortsättningen ska jag hålla ögonen öppna för dig :)

    Så trist med fatet - det såg verkligen fint ut!

    SvaraRadera
  10. Jag har en hel del i den serien bl.a. tekannan. De är underbara!

    Men fy vad hemskt när saker går sönder.
    Köpte en Bo Fajams vas för ett tag sedan, riktigt stor och fin och den kom i småbitar :(

    SvaraRadera
  11. Eli och Annette - ja visst är det ofta så att man hittar saker som andra skrivit om. Skulle ni dyka över tekannan så åfr ni gärna köpa den åt mig! ;)

    Yvonne - nu blir jag avundsjuk! :) Dricker inte ens te men den tekannan skulle jag inte kunna motstå!
    Trist att höra om din vas, hoppas att säljaren kompenserade dig. (Fast det är en klen tröst.)

    SvaraRadera
  12. Stora fatet 30 cm är på Tradera nu. Jag har den, ursnygg. Har även andra i serien och letar febrilt efter fler!

    SvaraRadera
  13. Anonym - tack för tipset, har lagt till det i min minneslista. :)

    SvaraRadera
  14. Fy så tråkigt med fatet!!!! Visst blir man ledsen när man väntat och så är det man köpt trasigt. Jag köpte en vas en gång på Tradera. När vasen kom hade säljaren slagit in vasen i tidningen Metro och skickat iväg den. Den var givetvis trasig. När jag ringde upp henne skyllde hon på posten....Men trots allt har 70 Tradera vaser varit hela. Hoppas du får förståelse från henne!!!!

    SvaraRadera
  15. Cinna - säljaren var jättetrevlig och betalade tillbaka hela beloppet direkt. Men det är egentligen inte så stor tröst när man äntligen lyckats jaga fatt i något som man verkligen vill ha och som är svårt att hitta...

    SvaraRadera
  16. Även tekannan är ute på Tradera - hoppas den blir din! :)

    SvaraRadera
  17. ordningsfrun - tack, jag såg det inatt! ;) Får bara hoppas att priset inte drar iväg alldeles...

    SvaraRadera