3 januari 2011

Retrofint hos mamma

Mamma har förvandlat kryddhyllorna ovanför spisen till ett fint tittskåp fullt med snygga saker. Mina favoriter är nog de här charmiga salt- och pepparströarna från norska Figgjo Flint. Minns dem så väl från när jag var liten.

Och här kommer en bild på hela kryddhyllan. På översta hyllan står bland annat två emaljerade cigarettbägare från norska Emalox. På hylla två och tre uppifrån står fem fina fågelljusstakar från Gabriel (det är inte bara jag som gillar fåglar).

Näst längst ner står de två ströarna från Figgjo, ett krus från Höganäs och en läcker turkos öppnare som jag tror är från Lindshammars Glasbruk.
Längst ner en sockerströare från Alessi och en söt päronpepparkvarn i trä som mamma fick i julklapp av mig.

Den lilla turkosa vasen med vit insida är också en julklapp från mig, jag har tyvärr inte lyckats hitta någon info om var den kommer ifrån. Någon av er läsare som vet?

Edit: hittade samma vas i ett inlägg hos Fynd Dagboken och den är förmodligen formgiven av PO Ström för Alsterfors och ska egentligen ha en propp av kork också.

De underbart söta gula fågelljusstakarna har vi delad vårdnad om. Vi köpte egentligen en var men tyckte att det var synd att dela på dem, så vi får turas om att ha dem istället. Det bör bli min tur snart och då kan det väl vara dags för mitt stora fågelinlägg...?

2 kommentarer:

  1. Va kul med en likasinnad mamma å va smart att dela på fyndet. Jättecharmiga fåglar! Själv är jag förtjust i Emalox prylar. Har några i olika färger. Får väl visa dom senare.

    SvaraRadera
  2. Vore jättekul att få se din Emalox-samling! Kände inte till märket förrän jag och mamma dök över de här cigarettbägarna och några individuella askfat i en antikaffär. De är väldigt fina i färgerna.

    SvaraRadera