29 januari 2011

Fina fredagsfynd

Igår fick jag chansen att gå lite tidigare från jobbet och då hann jag också besöka några extra second hand-butiker. Och titta så mycket fint jag fick med mig hem!

I Stockholms Stadsmissions butik på Kungsholmen hittade jag sex fina små fat i Gullaskrufs serie Reffla. Reffla är ju ingenting jag samla på(?!) men ändå verkar jag inte kunna låta bli att köpa på mig alla delar jag trillar över. Jag har redan två fat i samma storlek i grönt som jag har under en kruka och en blomspruta, så vad ska jag med alla dessa sex till? På vägen hem kom jag på att de får bli mina nya glasunderlägg, passar ju jättebra!


Resten av fynden gjordes på Myrorna i city. Den här underbara skålen är osignerad, men visst påminner både färgen och mönstret om Hertha Bengtssons Blå eld? Vågar inte ens hoppas på att den här delen tillhör Blå eld, har aldrig sett att någon del i den här formen finns med i den serien. Men den är galet snygg oavsett vem som gjort den! Passar fint med citroner och min Kök-skylt av Marianne Westman. (Och såklart har jag fina grytlappar i Picknick-tyg.)

Den lilla ljusstaken från Ystad Metall, formigiven av Gunnar Ander, är söt som socker! Typiskt en såndär sak som jag inte direkt har någon plats för hemma men som jag ändå inte kan låta bli att köpa.

Och så sista fyndet, en ISI-vas från Gullaskruf. En sak som jag sett hos många andra bloggare och tänkt att "de är vansinnigt snygga men jag ska INTE köpa några"... Har kunnat motstå vaser i klarglas och grönt glas, men den här lila kunde jag bara inte lämna kvar. Tror inte att jag ska behålla den dock, är bättre att den hamnar hos någon samlare som verkligen uppskattar den. (Vasen är ca 9,5x9,5cm bred och 16cm hög, om någon är nyfiken på att byta till sig den.)

10 kommentarer:

  1. Fina fynd! Jag brukar inte heller kunna låta bli att köpa "onödiga" saker. Men är det inte lustigt att man ändå alltid lyckas tänka ut något smart användningsområde!

    SvaraRadera
  2. Underbar skål o en vacker vas!

    SvaraRadera
  3. Superfina saker! Det är svårt att lämna kvar saker om de är till rätt pris :)

    SvaraRadera
  4. Blåa skålen var ju bara så....mums... Grattis till den. En liten undran bara... Angående glasunderläggen.Varför inte använda dom just som glasunderlägg. Det är klockrent och absolut nödvändigt om man har teakbord.

    SvaraRadera
  5. Åhh, vilken fantastisk skål! Grattis till den. Jag håller med - ibland spelar det absolut ingen roll vem som gjort det.

    Jag längtar till jag har flyttat - då ska jag börja loppa igen :)

    SvaraRadera
  6. Vilka fynd!
    Givetvis vill jag byta till mig ISI-vasen, saknar denna modellen i denna färgen! Vi har ju pågående affärer... :-))

    Jag har flera såna Ystad-metall-vaser med glasmanschetter, de är rätt käcka!

    Den blå skålen var verkligen grym!

    SvaraRadera
  7. Ulrika - vill man så kan man. ;)

    Boel - tack!

    Anna- ja, visst är det! :)

    Khina - tror inte att de är tänka som glasunderlägg egentligen, utan snarare askfat. Men hos mig blir de absolut glasunderlägg!

    Annette - förstår det, skulle kännas tomt att inte komma hem med nya loppisfynd då och då.

    Herr Movarp - gissade nästan det! ;) Men då gömmer jag vasen på ett säkert ställe åt dig så får vi se när vi kan komma åt att byta.

    SvaraRadera
  8. Vilka fynd på en enda helg! Skålen var helt fantastiskt och ljusstakarna är ju så charmiga. Det verkar som om jag behöver ett besök på butikerna i city, det var alldeles för länge sen, och det verkar ju löna sig :)

    SvaraRadera
  9. Skålen är alldeles underbar, något av det vackraste jag sett! Jag har också en liknande skylt som din "kök", kan inte du kolla om du känner igen den, tror det är MW som gjort den! :)
    http://livetpasofieberg.blogspot.com/2010/01/landtlif-och-loppis.html

    SvaraRadera
  10. Loppistan - jag brukar sällan fynda i city men den här gången var det oväntat bra utbud just på Myrona! Vet inte om de gjort en uppryckning i den butiken och börjat skicka alla "fina" saker dit för Myrorna på Kungsholmen är helt värdelöst.

    Sandra - tack! :) Och visst är din skylt också en Westman!

    SvaraRadera