5 januari 2011

Ett oväntat fynd

Stina med bloggen Stajnich loppisliv kom med utmaningen att man skulle visa upp ett roligt och oväntat loppisfynd i bloggen. En ganska klurig utmaning och jag slår absolut inte hennes fiffiga "Syhörna".

Men jag tänker i alla fall visa upp ett (eller egentligen två) fynd som jag gjorde för många år sen, när mitt loppisintresse bara gällde att hitta fina saker billigt och jag ännu inte börjat intressera mig för tillverkare och årtal. Jag tror att det var sommaren efter jag flyttat hemifrån som jag hittade de här två sötnosarna på Gnistans loppmarknad (enligt ryktet Blekinges största loppis):


Jag gissar att Kockums emaljerade grytor inte stod högt i kurs på den tiden för jag minns att jag fyndade dessa i slutet av dagen, när man får köpa en låda för 20kr och fylla den med så mycket man kan, vill och orkar...
Enligt den här charmiga annonsen hos Porslinsbloggen så bör den mindre varianten vara en "Kockums Frestelse" med dekor från slutet av 60-talet. Den större grytan med handtag har jag inte lyckats spika modell på, tror inte riktigt att locket hör till kastrullen heller, men fin är den ändå.
(I samma låda hamnade även en Kalasgryta i knalligt grön färg som dock flyttat hem till en vän för ett par år sedan.)

Det lite oväntade med dessa kastruller är att de egentligen inte riktigt är i min smak och de hade förmodligen aldrig hamnat hos mig om det inte varit för att de var så billiga och att jag nyligen flyttat hemifrån och behövde fler kastruller. Men de växer med tiden och jag gillar dem bara mer och mer. Drömmer mig bort till midsommarafton där Frestelsen får trona mitt på bordet med kokt nypotatis i...

4 kommentarer:

  1. Underbara! Sååå fina! Verkligen!

    SvaraRadera
  2. Gullig berättelse. Tror att många känner igen sig. I början var det priset som styrde ev.köp. Å då var ju 50-60tals prylarna billiga å sen var man fast.... Hur som helst... Fina grytor!

    SvaraRadera
  3. Tack alla tre! De var som sagt kanske inte någon hit för en 19-åring som bara ville ha "coola saker", men de blir bara snyggare med åren. :)

    SvaraRadera