20 januari 2011

Ett litet, litet fynd

Det har gått trögt på fyndfronten i veckan. Tycker ändå att jag letat igenom mina favoritställen och jag har sett mycket fint men inget jag velat ha. Men idag blev det ett litet fynd i alla fall.


En söt liten cigarettbägare från Gustavsberg som bör tillhöra serien Lagun av Sven Jonson, även om just den här är märkt ASG (AB Svenska Godsbilcentraler) vilket betyder att den gjorts som företagsgåva. På prislappen stod det 10kr, ett pris helt i min smak.

Följande info om Argenta och Lagun finns hos Wikipedia:
"Argenta är en keramikserie med konst- och prydnadsföremål från Gustavsberg 1930 till 1970-tal. Serien med silverdekorationer mot grön glasyr räknas till ett typiskt uttryck för Swedish grace och art deco. Argenta formgavs av fabrikens konstnärlige ledare Wilhelm Kåge (1889-1960) och visades första gången på Stockholmsutställningen 1930. De första föremålen målades av Kåge själv, men snart byggdes en Argenta-avdelning upp som i slutet av 1930-talet hade 30 anställda målare, gjutare och drejare. Argenta visades i London 1931, i New York 1936 och blev en signaturprodukt för Gustavsberg. Grön Argenta var den stora produkten, men även ovanligare röda, bruna och blå versioner tillverkades. Målaren Sven Jonson tog fram egna silvermålade serier som Facett, Filigran och Lagun."


Men vad kan man egentligen ha en cigarettbägare till nu för tiden? Hos mig fick den en självklart plats i badrumsskåpet, äntligen har jag fått ordning på alla hårspännen. Smart och snyggt!

2 kommentarer:

  1. Den serien är verkligen läcker, min syster har några delar i den serien.
    10 kr är ju ett toppen fynd.

    SvaraRadera
  2. Lybtar - ja, blått och silver är en snygg kombination.

    SvaraRadera