21 februari 2012

Min Borgström-samling

Senast jag visade en samlad bild på mina vaser av Bo Borgström för Åseda hade jag sex delar, nu har det dragit iväg till elva! Den ena vasen är snyggare än den andra och jag längtar efter att hitta dem i nya former. Det är inte helt lätt att hitta information på nätet men lite mer om Åseda Glasbruk finns här och om Bo Borgström här.

Borgströms vaser finns i många färger men jag har, inte helt oväntat, valt att samla på de blå, gröna och blå/gröna.

En bild på de fyra gröna vaserna med klarglas i botten. Formen på de två till höger är nog favoriten för tillfället och den mindre av dessa är den enda i min samling som har etiketten kvar.

Här de tre blå/gröna som hittat hem till mig, alla med bubblor i botten. Den lilla i mitten var min allra första vas av Bo Borgström som jag köpte innan jag kände till varken honom eller Åseda.

Och så de ljust blå med klarglas i botten, gillar den lite "smutsigt" blå tonen.

Skulle önska att alla kunde stå i fönstret men tyvärr har jag väldigt smala fönsterbräden i nuvarande lägenhet. Så när jag letar nytt gäller det att hålla utkik efter gamla härliga breda fönsterbräden!

27 kommentarer:

  1. Underbart!!!!
    Å innan du vet ordet av är de ännu fler.. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag verkligen, för de blir ju bara vackrare och vackrare ju fler man har! :)

      Radera
  2. Magnefikt!!! Åter bevisat att det är finfint med flera :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Och jag hoppas att samlingen fortsätter växa...!

      Radera
  3. ah, mina favoritfärger också! mycket snyggt. detsamma, det var så trevligt att träffas i fredags! hoppas det blir många fler tillfällen av den sorten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Vänta bara tills du får se mitt nypiffade kök. ;)

      Radera
  4. Otroligt läckra!! Nu blir jag sugen på att samla glasvaser;) Jo, det är ju mega-loppis i Gustavsberg den 3 och 4 mars 11-16. Har du funderat på att åka dit?? Tänkte bjuda de som vill på lite fika och en vas-föreställning på lördagen. Vore jätteroligt om du kan, vi kan väl höras om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ska jag dit - och jag kommer mer än gärna och hälsar på dig efter! :)

      Radera
  5. Vilka fina vaser och i härliga färger. Vaser kan man aldrig få för många av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Behöver ju knappast fler men de är så snygga...!

      Radera
  6. Ah, det är ju strålande så snyggt! Jag tycker bäst om de med "bilringar". Gillar!

    SvaraRadera
  7. Jättesnygga!!! Har själv en bra samling av Bo Borgströms alster.

    Bla. 2 stycken mindre med "bilringar" en gul och en orange. Ser att de drar iväg bra i pris på Tradera när de sällan kommer ut där. Så håll i hårt i din:)Har även en stor i brunt glas, supersnygg.
    Har funderat på att sälja mina, men har inte blivit av ännu.
    Hur går det med Scherzo samlingen då, inga nya delar där ännu? Går trögt att hitta nya delar i Scherzo, både den vita och den blå lila är svår att hitta nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den skulle jag gärna vilja se en bild på! :)
      Scherzo-samlandet går trögt tyvärr, har ju bara två delar kvar och dem verkar ingen ha sett i någon glasyr... Men jag hoppas! Förr eller senare ska de väl dyka upp!

      Radera
  8. De blågröna är mina favoriter. Klart snygga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag tycker också att det är läckert med de tvåfärgade!

      Radera
  9. Skitsnygg samling. Det blir jättemaffigt när alla står tillsammans!

    SvaraRadera
  10. Den jag hade med mig till dig passar in suveränt bland de övriga! Det borde väl finnas en mellanstorlek också - den får du titta efter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gjorde den verkligen, tack! :)
      Jag har helt klart börjat hålla utkik efter Bo B-vaser på allvar nu!

      Radera
  11. Härligt! Jag har en vas/skål i den blågröna varianten om du är intresserad. Den har iofs en liten nagg och några repor i sig (vilket jag inte uppmärksammade när jag köpte den) så den blir ju lite mindre intressant för det. Har visat den här:

    http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/2011/07/lordag-pa-landet.html#comment-form

    Har ju annars en kruka som blev kvar hos mig, som jag förstått att du ska frakta till Blekinge(?) Kanske ses vi på Gustavsbergsloppisen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag är intresserad! :) Har inte en enda skål än så jag kan leva med lite nagg/repor. Och det stämmer att jag ska ta med Bennys kruka ner till Sandra med bloggen Livet på Sofieberg.
      Ska självklart till Gustavsberg nästa helg så du får gärna ta med både kruka och skål då så kan vi ta en fika ihop! :)
      Du får se om du hittar något här som du vill byta till dig mot skålen, eller fundera på vad jag kan köpa den för.

      Radera
  12. Så snyggt Linda! Fantastiskt. Du måste absolut skaffa större fönsterbräden. Kul förresten att träffas igen. Vi får prata mer nästa gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Jakten på den perfekta lägenheten går vidare och kraven blir bara fler och fler - originalkök från 40-/50-talet, djupa fönsterbräden, fiskbensparkett, fin balkong osv. osv. ;)

      Radera
  13. Härlig samling! Jag skriver här med, så du inte missar att Eskimåklubbens loppis är den 28 april i år, istället för 1 maj som den brukar. Missa ej! ;)
    Jag kommer ha stor utrensning nu i februari och mars, mycket som ska skänkas, så jag tänkte lägga ut bilder på FB, så får den som vill ha säga till först o sta, innan nåt skänks. Vännerna i första hand! Är det nåt speciellt som du eftersöker, så får du förstatjing. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad söt du är! :) Som det ser ut nu så åker jag ner 9-11 mars, får se om jag kan ta en snabbtur i slutet av april också. :)
      Och jag försöker också rensa lite härhemma så detsamma gäller för dig!

      Radera
  14. my god! det här måste vara en av de finaste samlingarna jag sett på väldigt, väldigt länge! :) jag kommer att göra mitt bästa för att se om jag kan hitta fler delar till din samling :)

    jag såg ju en blå/grön vas (utan bubbla) när jag var på den finska antikbutiken. då tänkte jag faktiskt på dig. det var dock inget loppispris på den, den var tokdyr. frågan är, var den svensk? färgerna var rätt, men bubblan saknades... (lade bara upp en dålig bild på den på bloggen).

    SvaraRadera