9 januari 2011

Besök på Antik & samlarmässan i Solna

Jag är mer eller mindre en expert på att komma lite sent till den här typen av mässor (och det har ju lönat sig tidigare). Och idag var inget undantag! Var helt säker på att mässan var öppen till kl fyra så jag hade ingen brådska och kom dit vid halv tre. Och fick höra att mässan stängde tre. Men jag behövde i alla fall bara betala halva inträdet... Det var inte någon särskilt stor mässa och många hade redan börjat packa ihop när jag kom dit, men här kommer bilder på tre fina favoriter som jag såg, men inte köpte:


Först en lila räkskål från Gullaskruf. En lila! Har bara sett dessa i klarglas och petrolblått glas tidigare men den här mörklila var otroligt vacker. Det här var den lilla varianten och den kostade 300kr så det blev inget köp för mig.

Ett knalligt turkosblått krus med lock från Rörstrands Ateljéstudio, missade tyvärr att se vem som formgivit den. Tycker att färgen är otroligt läcker, men 450kr var den inte värd.

Och så en vas i min favoritserie, men i fel färg, Scherzo från Rörstrand. Har redan en blålila i den här modellen och säljaren visste tyvärr ingenting om serien. Den var i alla fall stämplad 671, så nu vet jag att de tillverkades minst fram till 1967 (alla mina delar är från 1964).

Och så tre små fina saker som jag faktiskt köpte:

Ett litet senapskrus(?) med sked från Rörstrand. Jag har sett den här utan sked förut, till betydligt högre pris faktiskt, så nu när den var komplett med sked och till rimligt pris kunde jag inte låta bli. Kruset är VDN-märkt F 555 (VDN, Varudeklarationsnämnden) alltså måste det vara 60-tal eller senare. F betyder att det är i flintgods och 555 betyder ingen risk för glasyrsprickor, tål alla maträtter och tål maskindisk i 75 grader.

Den lilla skålen hittade jag hos samma säljare och jag fick båda delarna till ett riktigt fint paketpris. Skålen kommer också från Rörstrand, handmålad av Marianne Westman. Kanske något som Porslin och nostalgi vill ha i utbyte mot Sparaxis-vasen? Skålen är 9cm i diameter och 5cm hög.

Det här skönt gröna askfatet från Gefle (modell AW, tllverkat 1941-57) kunde jag inte heller hålla tassarna från. Lejonet är kanske inte lika ståtligt som Loppistans, men vem kan motstå hans charmiga leende? Säljaren försökte påstå att det tillhör Rubin-serien (kändes inte särskilt påläst), men efter en kort lektion från mig så lyckades jag pruta ner det till nästan halva priset.

Och nu när adventsljusstaken (också från Gefle, modell W tillverkad 1936-41) städats bort med resten av julpyntet så fick askfatet en given plats på matbordet.

Det var alltså årets första mässbesök, nu ser jag fram emot många många fler!

15 kommentarer:

  1. Senapskruset måste vart ett fynd, om jag inte är ute på hal is är det senapskruset till Blå eld av Herta Bengtsson?!

    SvaraRadera
  2. Jättefint senapskrus o askfat!

    SvaraRadera
  3. Fina fynd! Askfaten var riktigt tjusigt, inte alla dagar man hittar ett leende lejon :) Och sen är det ju något speciellt med den gröna glasyren. Bra fyndat!

    SvaraRadera
  4. Senapskruset snyggt. Kan du tänka dig gul baksida på kudden? Vill du skicka mig din mailadr. Brittmari

    SvaraRadera
  5. Fam Ljunggren - har sett att kruset sålts som Blå eld på Tradera, men jag är osäker... Det är ju inte riktigt samma "mönster". Men man kan ju alltid hoppas! :)

    Boel och Loppistan - tack, jag är nöjd med mina köp! :)

    Randiga Tråden - jag skickar mailadressen till dig!

    SvaraRadera
  6. Snyggt fyndat! Du får stilpoäng av mig för prutning medelst uppläxande lektion. Haha.

    SvaraRadera
  7. Bra där med prutning och inlärning!

    SvaraRadera
  8. Eli och Gila - tackar tackar, är rätt nöjd med det själv. :)

    SvaraRadera
  9. Titta på min sida om det är ok, min mail. randigatraden@hotmail.com Brittmari

    SvaraRadera
  10. Jättesnygg Brittmari, jag mailar dig!

    SvaraRadera
  11. Hej.

    Senapskruset är inte blå eld... :( Det ser man om man jämför de båda och dessutom är det inte med i priskuranten från Rörstrand över alla delar.

    Ja!!! är svaret på omo jag byter min vas mot din skål :)

    Du kan väl maila mig på helenalyberg@hotmail.com

    ha en härlig helg.

    SvaraRadera
  12. Lybtar - misstänkte det... Men kruset är ju lika snyggt ändå! :)

    Vad bra, jag mailar dig! :)

    SvaraRadera
  13. Jag gillar din blogg och har precis startat en webbutik där gammalt möter nytt, vad tycker du om den? www.antikbothnia.se

    SvaraRadera
  14. Anna-Bell - har faktiskt redan kikat in där ett par gånger, finns mycket fint där! Får du in någon lila Scherzo-del som jag inte har så slår jag till direkt! :)

    SvaraRadera
  15. Ja, nu vet jag hur locket ser ut till den turkosa Rörstrands-burken, som ju är formgiven av Hertha Bengtsson! Den svåra delen blir väl kanske att hitta det pyttelilla locket, men jag gav ju bara 130 kr för den så det är väl okej ;-)

    SvaraRadera