8 januari 2011

Årets första lördagsloppis

Idag var det dags för årets första lördagsloppis och min favoritloppis lockade med utbyggda lokaler och mycket mer av allt. Jag var givetvis på plats i god tid, men hade missat att de även gjort en ny ingång på baksidan av huset (som visade sig vara en bra genväg till porslinsavdelningen). Så det blev inga jättefynd, men ändå lite smått och gott.

Den roliga ugglan är en sparbössa som kommer från Gabriel. Har sett en sånhär en gång tidigare men den hade ingen nyckel för att kunna öppna proppen i botten, men det har den här. Och fågeltokig som jag är så var det självklart att den skulle följa med mig hem!

Vasen gissar jag är en Reffla från Gullaskruf? Har aldrig sett den i den här sköna lila färgen så jag kunde inte låta bli... Men ärligt talat har jag ingen plats för den så här hamnar den förmodligen bara i ett skåp. Så är det någon annan som kan ge den ett fint hem där den får stå framme och glänsa är det bara att hojta till! (Mamma vill kanske ha den?)

Salladsbestick i rostfritt stål, klart mycket snyggare än de i plast från IKEA som jag har sen tidigare. Gillar formen men jag har ingen aning om ålder eller tillverkare. (De är bara märkta "Rostfritt stål".)

Och så en charmig handvisp, Cyklon från NilsJohan formgiven av Sigvard Bernadotte. Såvitt jag förstått det så kom det en "Nya Cyklon" utan handtag så det här bör vara en äldre variant? Snygg är den i alla fall, men tyvärr är den lite trög. Någon som vet hur man kan fixa till den? (Kan man öppna den på något sätt och olja kuggarna?) Men förmodligen blir den bara en prydnad, den fula elvispen är ju både enklare och snabbare att använda...

10 kommentarer:

  1. Ja, det är en Reffla-vas.

    Som svar på din fråga om skålen så är den likadan som den, 13 cm. Vill du ha fler så är den din som byte eller nåt, jag har också ett sånt litet kuvertaskfat (tror jag eller om det är en liten skål, måste kolla...)

    SvaraRadera
  2. Handvispen är inte så snabb men den borde gå att smörja. Vi har en sån i stugan. Men vi slåss inte direkt om vem som ska vispa...;-)

    SvaraRadera
  3. Vilken gullig sparbössa!
    Vill du inte ha vasen själv, så vill jag jättegärna ha den!

    SvaraRadera
  4. Väldigt snygg uggla! Min mamma har en likadan vas. Måste kolla att hon har den kvar!

    SvaraRadera
  5. Vi har köpte en Reffla vas i dag vi också. Fast modell betydligt mindre. Kommer på bloggen. Det värsta är att vi samlar inte på Reffla men har ändå lyckats köpa sju delar....
    Vispen är en klassiker. Inte så snabb :)

    SvaraRadera
  6. Sparbössan var sååå läcker1

    Längtar också efter att hitta en lika dan visp.
    Dem slår ju det mesta.

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  7. Herr Movarp - trevligt! Jag är klart intresserad av både skålen och fatet, du får ge mig en önskelista på vad du vill ha i utbyte. (Letar som en galning efter Reffla-ljusmanschetter men de är omöjliga att hitta!)

    Gila - nej det är ju som ett mindre träningspass att vispa med en sån, på gott och ont. ;)

    Boel - varsågod, du får den nästa gång vi ses!

    Ulrika - tack! Ja, det är bäst att kolla så hon inte gjort sig av med den! ;)

    Lybtar - jag samlar ju inte heller på Reffla men har ändå 11 delar förutom vasen... Hittade faktiskt en sak idag som ni kanske vill ha i utbyte mot Sparaxis-vasen, lägger upp den här lite senare.

    Fam Ljunggren - tack, jag tycker också att den är riktigt skön. :) Och vispen är tack och lov snygg nog att ha som prydnad, för jag lär inte använda den alltför ofta. ;)

    SvaraRadera
  8. På Nya Cyklon vispen räcker det att skruva bort de två skruvarna, ta bort plasthöljet och sedan diska av allting med hett vatten. Spraya sen rikligt med typ WD-40 oljespray. Torka av, sätt ihop och den är som ny igen. Antar att det går på den äldre upplagan också.

    SvaraRadera
  9. Tack för tipset! Ska testa när jag kommer hem ikväll. :)

    SvaraRadera
  10. Hej jag är ny, men önskar kontakt m vänner m ung likadana intressen, men vet inte hur det går till när jag inte har hemsida. Lämnar gärna ut vanlig mejlade, osäker om det går??????
    Annars står jag som Annestig på pes. Jag älskar veckade Refflavaser, har 2 gammelrosa, nu skulle jag vilja köpa några pyttesmå, det skulle vli en läcker grupp. Hör av Er, vänliga hjälpsamma nya vänner.
    anne.stigholt@telia.com ( få se om det går nu )

    SvaraRadera