25 juli 2011

Konsten att fynda i hällregn


Det är nog bara sex loppisgalningar som kan se det positiva i att hela himlen öppnar sig när man är på väg till utomhusloppis - förhoppningsvis är inte alla andra lika galna och det blir färre att slåss med i jakten på de stora fynden. Till lördagens loppisar hade vi laddat med paraplyer, regnponchos och Gore-tex kängor och det höll oss alla ganska torra under den första loppisen vi besökte. Här slog jag till på fyra söta kaffekoppar i Rörstrands serie Valentine och Porslinsbloggen hjälpte mig att hitta en stor låda till min Reda-hylla. (Bara fem lådor kvar..!)

Men till loppis nummer två kändes det som en ny syndaflod var på gång och efter några tappra varv i ett episkt ösregn så var det sex genomblöta loppare som samlades för en lunch i värmen. Jag tyckte att den fina Negro-vasen jag hittade här var värd varenda minut i dyngsura skor. Det lilla gröna UE-fatet fyndade jag dagen innan.

Serien Negro är formgiven av Ingrid Atterberg 1953 och består av 12 olika delar, jag skulle gärna samla på mig fler!
Det lilla gröna fatet är formgivet av Anna-Lisa Thomson och tillverkades 1935-40, det passar perfekt i min ljusgröna hörna.

12 kommentarer:

  1. Negrovasen är jättefin, hade gärna haft en själv! :) Valentinekopparna har jag med, fast i cerise istället för blått, de är riktigt snygga! Gillar koppens form i sig, den är perfekt att dricka kaffe ur.:)

    SvaraRadera
  2. Negrovasen är bara såå fin, och det var tur för dig att jag redan hade en likadan :) Jag såg den på bordet men eftersom den saknade prislapp så antog jag att den skulle vara mycket dyrare så jag frågade aldrig om priset! Grattis till den, och förstås även till de andra fynden!

    SvaraRadera
  3. Valentinekopparna är så fina! Jag har varit på jakt länge efter en tekopp.

    SvaraRadera
  4. Jag har haft delar ur serien framme under flera år och jag ledsnar ALDRIG. De är så vackra. GRATTIS!
    Sen gilllar jag verkligen kaffekopparna. Så retrosnygga.
    Vilken kul idé med loppisresa.

    SvaraRadera
  5. Härliga fynd du gjort, måste varit en himla kul resa ni var ute på!

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt! Så avundsjuk på er resa :)

    SvaraRadera
  7. Kaffekopparna är så fina! Men även Negro vasen en fining :)

    SvaraRadera
  8. Negrovasen.... WOW! Tres bien!

    SvaraRadera
  9. Å vad skoj vi hade och jag tror alla gjorde jätte fina fynd!
    Var skoj att träffas och hoppas verkligen att vi gör om det nästa sommar!!!

    SvaraRadera
  10. ah, det där var ju riktigt fina fynd! negro-vasen, valentine-kopparna och en reda-behållare! du hittar snart de andra 5 också, bara ge det lite tid.. :)

    SvaraRadera