19 oktober 2010

Blått är flott, även i hallen

Det är faktiskt inte bara i köket jag samlat på mig vackra blå saker, även hallbyrån pryds av en härlig blå grupp.


Börjar från vänster med en läcker vas märkt West-Germany 588-17. Bredvid står vasen från Upsala Ekeby som jag fyndade i lördags (formgiven av Anna-Lisa Thomson och tillverkad 1935-39). Till höger står en söt liten lockask från Rörstrand som jag hittat på loppmarknaden i Vårberg Centrum. Den stod ensam och övergiven på ett bord tillsammans med löshår, sjalar och smink och säljaren stod och gjorde rastaflätor på en liten flicka men givetvis var han snabb att påpeka att den faktiskt är en "äkta Rörstrand".


Ute på byråns högra kant står två små svarta, söta Gabriel-fåglar som jag dock inte hittat ljus till än. Julgransljus är visst ingen storsäljare på sommaren/hösten... Och längst ut två riktigt snygga ljusstakar från Rörstrand, tillverkade som julgåvor åt företaget Lasco (Larsson, Seaton & Co). Hos AntikPrat hittade jag lite mer info om dessa, tydligen finns det en hel serie med fat och vaser (och en lampfot!). Där nämns det också att de eventuellt kan vara designade av Carl-Harry Stålhane vilket såklart vore kul. Helt klart en serie jag tänker hålla utkik efter och samla på mig fler delar av!


1 kommentar:

  1. Jag har en likadan sådan blå Rörstrands lock
    skål, tror de är lite ovanliga.
    Är du intresserad kan du höra av dig,byta kanske?? Helt intakt
    Jag har tyvärr ingen hemsida o måste försöka på deea vis att komma i kontakt. Du har jättefint, m en röd tråd, harmoniskt anne.stigholt@telia.com är mkt på pes

    SvaraRadera