5 oktober 2010

Blått är flott, del 1; Marianne Westman

Jag är lite extra svag för porslin och keramik med starkt blå dekor/glasyr, en sån tur att det passar så bra i mitt kök! Så jag tänkte visa upp min lilla samling och jag börjar med ett inlägg om de fyra Marianne Westman-alster som samsas i mitt kök.

Och jag börjar med ett av mina bästa fynd, den här fina lilla skylten. Jag hittade den på en loppis, inlåst i ett glasskåp. Hade ingen aning om att Marianne Westman gjort skyltar utan tyckte bara att den var charmig och att den skulle passa väldigt bra i mitt kök. Och när damen i kassan plockade fram den och jag såg signaturen på baksidan blev jag både glad och förvånad! Nu har jag sett att det finns ett par andra skyltar, bland annat har Lybtar en riktigt söt, och jag är såklart nyfiken på om det finns fler varianter därute?!

Nästa blå favorit är den här söta lilla morteln, har varit inne och tittat på Svenskt Porslin och tror att den kan tillhöra serien Blue Pot. Dock verkar Blue Pot-serien vara handmålad och det står det ingenting om i den här signaturen, till skillnad från...

... den här lilla burken/skålen som jag definitivt tror tillhör Blue Pot-serien. Synd bara att det inte verkar finnas någon information om när den här serien tillverkades.

Edit: Lybtar berättade att Blue Pot är daterad till 1964. Finns både som hushållsporslin samt konst och prydnadsporslin. Tack tack!

Sist, och nyast, är den här lilla burken/skålen som är ett litet mysterium. Den är ju inte handmålad, och hade det inte varit för att jag kände igen formen på den hade jag nog inte gissat att det var en Westman-design. Har letat runt på nätet men hittar ingen serie som påminner om den här.

Sådär, det var min blygsamma lilla Marianne Westman-samling! (Som jag hoppas kommer växa tll sig framöver!)

4 kommentarer:

  1. Den lilla blå burken har vi i vinrött också. den finns även i brunt och skall ha ett teaklock även den,
    Nu skall jag ränna i väg, men i kväll skall du få info om Blue pot :)

    Skyltarna vet jag bara om de som ligger på vår blogg. Är också nyfiken på vad det mer finns.

    SvaraRadera
  2. Ett teaklock till hade varit fint, då hade den blivit ännu mer användbar!
    Ser fram emot att få veta med om Blue pot, tack för det! :)

    SvaraRadera
  3. Då så.

    Blue Pot är daterad till 19614. Finns både som hushållsporslin samt konst och prydnadsporslin. Kan väl tänka mig att krukorna går under prydnadsporslin...
    Det finns ju även här en del burkar som jag fortfarande letar efter. Bla en som har breda blå ränder på längden.
    Lite var det i alla fall.

    SvaraRadera