28 april 2011

Äntligen Ericofon-ägare



På skärtorsdagen jobbade jag bara halvdag så efter lunchen begav jag mig ut i solen och åkte på utflykt till Lidingö. Jag hade såklart hittat en spännande Blocket-annons igen, den här gången för några gamla telefoner. Jag tänkte egentligen bara köpa en av de snygga Kobratelefonerna men hur skulle jag kunna välja bara en av de här två läckerbitarna? Och eftersom priset var så trevligt så slog jag till på båda för totalt 500kr. De är i princip i nyskick förutom att den ena har en lite sliten nummerskiva och båda fungerar hur bra som helst!

Det här är verkligen barndomsminnen för mig. Pappa jobbade på L M Ericsson och monterade just nummerskivorna på Kobratelefonerna och farfar hade den ljusgröna varianten hemma. Jag minns att jag tyckte att den var så snygg! Vart just den tog vägen har jag ingen aning om, men nu kan jag i alla fall trösta mig med att jag har två egna.

Klicka gärna in på ericofon.com, en rolig sida med info om Ericofonen/Kobran och bilder på samlarens alla 89 olika Ericofoner...

11 kommentarer:

  1. Du är fantastisk som vanligt! 500 kr för båda var ett kanonpris. Den gröna är en av de mest attraktiva. Jag har en röd som jag gav 350 kr för, men då var bottenlisten trasig. Dessa finns nytillverkade så jag bjöd hem en sådan på Tradera, och nu är min fin igen.

    SvaraRadera
  2. Kul att släkten har gjort dem!!!!! Självklart måste du ha sådana. Jag har också en blå och en grön men ljudet fungerar dåligt i dem. De är snygga ändå! Särskilt den gröna.

    SvaraRadera
  3. Grattis, du är otrolig, vilka fynd du gör. Jag har en tråkig beige.

    SvaraRadera
  4. Otroligt kul och vilket pris sen! Jag gillar Ericofonen som inredningspryl, har dock aldrig stött på någon till vettigt pris.

    Du får gärna kolla den skålen och priset och är den inte för hemsk eller det är ett orimligt pris och den står kvar så får du gärna köpa den, de verkar svåra att hitta annars!

    SvaraRadera
  5. Vilka färger, så ljuvliga. Skulle kunna stämma av den gröna för målarfärg på min sovrumsvägg. Det skulle nog bli en perfekt nyans.
    Det är bara att gratulera till förträffliga fynd! :)

    SvaraRadera
  6. Jättefina och vilket bra pris! Jag har också en grön och en blå, varav den blå slår ut alla andra telefoner i huset när man kopplar in den...så den fungerar som prydnad nu. Den gav jag 450 kr för...inte ett lika bra fynd :-)

    SvaraRadera
  7. Riktigt bra fynd må jag säga!

    SvaraRadera
  8. Åh vilka snygga! Förstår att du köpte båda, underbara färger :)

    SvaraRadera
  9. Verkligen måste ha känsla, underbara:)

    SvaraRadera
  10. Vilka härliga färger och bra pris! Jag har lånat en av svärfar, vit och röd och står där på stringen och bröstar upp sig. :)

    SvaraRadera
  11. Se där! fina fynd! ses imorgon!

    SvaraRadera