8 juli 2011

Nya favoritporslinet


Efter loppisturen med Gila i tisdags så fick jag följa med hem till henne och se hur fint hon har det i sin lilla retrolya. Jag fick desutom med mig en hel kasse med det allra finaste porslinet som hon fyndat åt mig ett par veckor tidigare. Så nu har jag en skön uppsättning djupa och flata tallrikar i Rörstrands serie Bimbo. Vet inte så mycket om serien mer än att den troligen lanserades i slutet av 50-talet och att den pryder framsidan på trevliga boken Svenska serviser 1950-1975. Och att den är en given favorit hos mig just nu!

15 kommentarer:

  1. Servisen är verklgen snygg! Och jag älskar namnet. Bimbo. Betydde det någonting annat då på den tiden? Än dum ytlig klädfixerad blondin med stora boobs och läppar.

    Jag hittade det här på nätet:
    Bimbo är huvudstad i Ombella-M'poko, en av Centralafrikanska republikens 14 prefekturer. Vad tror du?

    SvaraRadera
  2. Det var våra vardagstallrikar när jag var liten,jag är född -64, starkt och bra, men det finns tyvärr inte en enda kvar.

    SvaraRadera
  3. Ja det är ju min favorit med, dessutom den servis som inledde mitt porslinssamlande :-)

    Tyvärr finns inget annat än tallrikar och koppar med fat till servisen...

    Bimbo betyder för övrigt ungefär "liten pojke" på italienska. Det är små pojkar som håller varandra i händerna i bårdens dekor :-)

    Jag lovar att du kommer få se mer av dessa i sommar ;-)

    SvaraRadera
  4. Roligt när man kan göra någon annan glad! Tack för idag. Nu blir det soffan och film här.
    PS. Köp Aftonbladets nya bilaga Nostalgi, den var riktigt bra och flera bloggare nämns där.

    SvaraRadera
  5. Håller med dig, Bimbo är galet snygg!
    Kul att ni handlar åt varandra när ni ser något som passar någon annan. Sånt gillas :)

    SvaraRadera
  6. Bimbo ser man då och då, men de brukar kosta en del.
    Jättebra att du har gjort flikar för dina porslinssamlingar!

    SvaraRadera
  7. Bimbo är så snygg! Jag har aldrig hittat någon här i trakterna, måste nog dra söderut och spana ;)

    SvaraRadera
  8. Hoppas du har en skön sommar och jag gillar ju också som alla andra Bimbo!! Nu är jag tillbaka igen från Norge och fit for fight på bloggen.
    Visst är det roligt att vi är med i tidningen RETRO!!! Blekinge är starkt representerat:)
    Ha det gott! Cinna

    SvaraRadera
  9. Ulrika - kan bara hålla med! Och jag undrade också lite över namnets betydelse men Herr Movarp förklarade ju allt så bra! :)

    Helena - synd att du inte har några kvar, både för att de är så ruskigt fina och för att det hade varit ett fint barndomsminne.

    Herr Movarp - det är verkligen synd att det inte finns fler delar, men jag kan ju fortfarande se fram emot att samla på mig några koppar också! :) Och kul med infon om namnet och dekoren!!
    Hoppas på att få dricka kaffe ur en Bimbo-kopp inom en hysat snar framtid. ;)

    Gila - ja, du gjorde verkligen min dag när du köpte de här fina! :) Tack själv för i lördags, imorgon är det jag som njuter av de sista bigarråerna till frukost!

    Maria - ja, det är helt otroligt vilka fina vänner man fått tack vare bloggandet! Hoppas kunna komma och besöka din butik snart!

    form55 - tack! Jag hoppas kunna komplettera California-fliken med lite bilder på mina delar snart...

    Anette - jaa, den är jättefin! :) Kom och spana du, jag åker ännu längre söder ut nästa vecka så då kan du komma och rensa mina jaktmarker. ;)

    Cinna - skönt att du är tillbaka, har saknat din kavalkad av snygga vaser! Och visst är det kul att vi båda är med där, Blekinge ligger i framkant! ;)

    SvaraRadera
  10. Håller med alla andra Bimbo är berkligen fin.

    SvaraRadera
  11. Hittade 3-4st assietter för en 20:a styck. Säg bara till om du vill ha, postförbindelse finns härifrån också! =)

    /Josefin

    SvaraRadera
  12. Randiga Tråden - ja, det är den verkligen! :)

    SH-M - klart jag är intresserad! :) Kan jag maila dig?

    SvaraRadera
  13. Fire away: josefin.stenlund@norsjo.se

    De var kvar igår. Kan åka och undersöka skicket.

    /Josefin

    SvaraRadera
  14. Bimbo är en av mina favoriter också, och måga andras med verkar det som, för de brukar vara lite dyrare. Själv ropade jag hem 10 kaffekoppar med fat på auktion förra sommaren för sjuka 100spänn, tror du jag darrade i hela kroppen efter det!
    hade varit kul att träffa dig och ta en loppistur nu när du är nere i staden!

    SvaraRadera
  15. SH-M - tack, jag mailar dig direkt! :)

    Sandra - wow, vilket fynd!! Känner du inte att du behöver alla 10 kan jag gärna köpa ett par! ;)
    Absolut! Synd att jag inte hann se ditt nummer, men vi får ta en loppistur nästa gång jag är nere!!

    SvaraRadera