28 september 2011

Det okända

Bloggerskan SaaX utmanade oss att visa 1-3 saker som vi fyndat och som vi inte har en aning om vad det är eller vem som gjort. Jättekul utmaning som förhoppningsvis kan hjälpa oss att lösa några mysterier.
Här kommer mina tre okända:



Först ut en vas i härligt grön "rinnig" glasyr. Den känns gammal och har ett par små nagg och jag tycker att den är helt underbar! Den har en märkning i botten som jag med mycket vilja utläser till 0/2437. Någon som vet något?
Edit: enligt Herr Movarp så är vasen eventuellt tillverkad av Upsala-Ekeby som lågpris alt. kundspecifikt gods under namnet "Örjan". Kul!


Och nu blir det tyger för hela slanten, ber om ursäkt för att jag inte hunnit/orkat stryka... Först ut en uppsättning med gardinkappa och två längder i tunt tyg med charmigt mönster. Fyndades på Emmaus i Malmö när jag bodde där för 7-8 år sen och jag har fortfarande ingen aning om vad det är för tyg. Vet ni?


Mer gardiner! Två längder i bomull (tror jag) med lite genomsläpp och vackert mönster. Min väldigt okvalificerade gissning är Borås, hoppas att ni vet mer.
Edit: Gila tipsar om att gardinerna är från Borås Wäferi, tack! 

8 kommentarer:

  1. De sista gardinerna är Borås Wäferi. Jag har dem i orange/rött. Vet inget om designer men liknar ett annat som Maija Isola gjort...

    SvaraRadera
  2. Jag tror vasen är tillverkad av Ekeby som lågpris alt. kundspecifikt gods med varumärket "Örjan". Någon varuhuskedja eller butikskedja sålde dem troligen :-) Men det är bara en gissning :-D

    Om märkningen istället hade varit typ 1044/39 så hade de marknadsförts som "Glory - svensk keramik"

    SvaraRadera
  3. Eller så är vasen tysk. Glasyren känns inte så svensk.

    SvaraRadera
  4. Den liknar mycket Ekeby vaserna, glasyren och kulören ger en "Ekeby" känsla.

    SvaraRadera
  5. Hejsan! Jag har två gröna vaser.
    Den mindre 10/2436 den är diameter 9 och 16 cm hög. Den större står det 10/2437 , diameter 11 och 18.5 hög. Siffrorna är ganska otydliga.
    Jag tänker på dom här vaserna som Ekeby. Och dom känns som Ekeby!

    SvaraRadera
  6. Vi har en vad som liknar din väldigt mycket. SJälvklart har vi ingen aning om vad det kan vara. Skall slänga upp en bild på bloggen vid tillfällen.

    SvaraRadera
  7. Jag har en stor vas med samma glasyr, märkt 10/2439. Kanske 22 cm hög eller så. Den har ingen midja men samma refflor. Helt underbara!

    SvaraRadera
  8. Undrar om jag inte har exakt de gardinerna i mitt sovrum... Jag är inte hemma nu men ska givetvis kolla!

    SvaraRadera