18 september 2013

Flera "nya" krukor

Jag har tidigare beklagat mig över att det är svårt att hitta gamla fina ytterfoder, särskilt i lite större storlek. Men under sommaren som gått har jag lyckats få lite påfyllning till fönstren!

De små City-krukorna av Hjördis Olfors (Upsala-Ekeby) har jag ju redan visat här. Förvisso den minsta storleken, men för 30 kr tillsammans så var det inga tvivel om att jag skulle ha dem!

På en loppisrunda med bloggaren form55 hittade jag min första Tellus! Modellen är formgiven av Ewald Dahlskog för Bo Fajans redan på 30-talet. Min kruka är märkt med nr 8 i botten vilket betyder att den är en av de större varianterna (den största är märkt nr 11).

Ännu en första - den här gången en Wasa-kruka från Upsala-Ekeby. Den här hittade jag en solig söndag, faktiskt min sista semesterdag, när jag var på loppisäventyr med Prylodesign och tid & rum. Ett fint sätt att avsluta semestern på.
(Den lilla vasen, som nog egentligen är en burk som saknar sitt lock, kommer också från Upsala-Ekeby och är formgiven av Mari Simmulson.)

Och så avslutar vi med en liten färgchock - tre stora turkosa ytterfoder från Gefle! Trodde knappt det var sant när jag hittade tre stycken likadana stora krukor i perfekt skick på en loppis! Så jag tar tillbaka det jag sagt tidigare - man kan fortfarande hitta fina retrokrukor på loppis!

Vill ni se fler fina retrokrukor? Då rekommenderar jag en titt på blomkruksskolan där retrobloggarna 50-tals keramik, Porslinsbloggen, Upsala-Ekeby samlarna och form55 visar upp flera modeller från olika tillverkare.

2 kommentarer:

  1. Riktigt snygga framförallt Gefle och City..

    SvaraRadera
  2. OJ! Gud va snygga de turkosa krukorna var!!!!!
    *avis*

    SvaraRadera