10 december 2010

Labyrint och Rimini Blu

Ytterligare två fina fynd från Stockholms Stadsmission, den här gången från butiken vid Odenplan.

En väldigt fin assiett i smutslila färg från Bo Fajans. Det jag är helt säker på är att serien heter Labyrint, sen tror jag att den är formgiven av Berit Ternell och skapad på 50-talet men det är inget jag lyckats bekräfta. Har i alla fall sett assietterna (och större fat) i många olika färger på Tradera så jag ser det här som del ett i en blivande samling...

Fynd nummer två är den här ursnygga lilla krukan från italienska Bitossi. Den tillhör serien Rimini Blu som är formgiven av Aldo Londi och tillverkades 1957-65 (och även som återproduktion efter 2001, men av signaturen att döma tror jag att min lilla kruka kommer från den ursprungliga produktionen). Hos precis en sån finns ett väldigt intressant inlägg (med många fina bilder) om just Aldo Londi.

Det var svårt att få med de rätta färgerna på fotot när det var mörkt ute och jag fick fota med blixt och tända lampor, av någon anledning ser den helt turkos ut på alla bilder och det är den inte. På den enda bild som ens visar en anstymmelse till den gröna färgen kom givetvis min katt Vivaldi med, han är så nyfiken så det är inte lätt att hålla honom borta...

4 kommentarer:

  1. Gillar den lila mest, fin färg och härlig dekor. Fin bakgrund du har gjort på bloggen också.

    Ha en härlig helg.

    SvaraRadera
  2. Gillar den som kallas Labyrint, aldrig sett tidigare. Jätte charmig!

    SvaraRadera
  3. Lybtar - tack! Hoppas att ni haft en mysig helg!

    Fam Ljunggren - tack tack! Det har kommit mycket läckra saker från Bo Fajans!

    SvaraRadera
  4. Härliga fynd båda två, grattis!

    SvaraRadera