4 maj 2011

Pyntar med Pynta



Ingen är gladare än jag för att Stockholms Stadsmission öppnat en butik i Väsby Centrum! De har en liten men naggande god glas- och porslinsavdelning där jag vid första besöket hittade två små gröna Pärlanljusktor från Reijmyre för en tia styck. (10kr verkar vara en favorit hos prismärkarna där, till skillnad från inne i stan där det alltid står minst 40kr eller 80kr på prislapparna.) Senast jag var där föll jag för de här söta tefaten som jag tänkte ha under små vita blomkrukor på balkongen. Kände inte igen dekoren alls och blev duktigt förvånad när jag vände på faten och såg att de tillhörde Stig Lindbergs fina serie Pynta från Gustavsberg. Klicka här så kan ni se fler bilder på serien samt hur faten ser ut med tillhörande kopp.

10 kommentarer:

  1. Grattis till fyndet! Pynta är otroligt fin. Jag ska försöka hålla mig borta från att börja samla på även den serien.. :)

    SvaraRadera
  2. Jättesöta! De känns sommar för mig...
    Inte allför vanliga eller??

    SvaraRadera
  3. Så söta fat, undersidan är så vacker också med allt i.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte sett något i den serien på någon loppis, däremot i dyra antikaffärer. Tror att det är en serie som kommer att bli mer populär om något år - tar nog över efter Berså och Prunus.

    SvaraRadera
  5. Är det ditt jobb att glida runt på loppisar? Hur hinner du? Lite avis är jag allt......

    SvaraRadera
  6. Pynta är en helt ljuvlig dekor, och så rolig för att det är så olika saker, blommor och frukter som avbildas på olika delar i servisen. Men de är så vansinnigt dyra! Jag har ett uppläggningsfat, en stor skål och en tekopp utan fat.

    SvaraRadera
  7. Tack för informationen om Borås tyget, låter som om det kan vara Retro, vad trevligt! :)
    Jätte fina Gustavsbergs tallrikar, och loggan på baksidan var extra snygg!

    SvaraRadera
  8. Men vilka snygga! En tia styck? Du har fyndat rejält!:)

    SvaraRadera
  9. ordningsfrun - ja det gör du nog rätt i för den brukar vara dyr...

    khina - tror inte det, jag ahr i alla fall aldrig sett de här tekopparna förut.

    Gila och Randiga Tråden - ja, kan bara hålla med!

    form55 - ja, den är ju väldigt kul med alla små roliga och färgglada motiv.

    Ulrika - I wish! Däremot har jag en lång väg hem efter jobbet och då kan man gott förgylla hemresan med lite loppisbesök tycker jag. :)

    Kerstin - ja, den är en ny favorit hos mig. Tyvärr, eftersom den är så dyr... Du kan gärna få ett fat till din tekopp om du vill!

    Dollybird - det var så lite så! :)

    Helena - ja, såg att fyra likadana gick för 210kr på Tradera nyss... :)

    SvaraRadera