22 december 2012

Hötorgsloppisen lever än!

I söndags gick jag av en slump förbi Hötorget och blev riktigt förvånad när jag såg att några tappra säljare fortfarande hade loppis där! Skulle egentligen handla julklappar, men på loppisen hittade jag en del fina saker åt mig själv med! (Och inte gick jag hårt åt julklappsbudgeten heller, fick allt på bilden ovanför för en hundring.)


Det första jag såg var den här snygga soppsleven från Rosti Mepal. Härlig lila färg och väldigt passande eftersom jag inte hade någon soppslev.

När säljaren stod och letade efter en påse till soppsleven såg jag det här setet med gräddkanna och sockerskål i serien Ring från Gullaskruf - så då fick han genast leta efter en ännu större påse. Hade redan ett sådant set men i mindre storlek. Undrar hur många delar det finns i serien Ring...?

Ett par bord bort hittade jag ännu mer Ring! En liten skål och två ovala uppläggningsfat, mycket fina!

Samma säljare hade även en trave med svarta fat. De två översta visade sig vara TV-koppsfat till Gefles koppar. De saknar stämplar, så det var väl därför de var så billiga, men jag hade ju redan två fat (med underbara turkosa koppar till) så för mig var det lätt att känna igen dem. Nu ska jag bara hitta ett par koppar som passar till faten.

Och under dessa hittade jag ett snyggt, lite äggformat, (och svårfotat) svart fat. Säljaren påstod att det var en kopia på ett danskt fat och ville bara ha en tia för det. Jag synade undersidan noga och såg en mycket svag Gustavsbergs-stämpel. Och mycket riktigt, det är ett LA-fat i servisen Colorado av Stig Lindberg. (Läs mer om servisen i form55s superba inlägg.)

Så jag kan bara konstatera att det var tur att jag råkade gå förbi Hötorget just i söndags!

13 kommentarer:

  1. Det var en artikel i DN nyligen som beskrev en undersökning som visar att en väldigt stor andel som går ut för att handla julklappar kommer hem med saker till sig själv istället. Här är ännu ett bevis för att tesen håller :-) fina fynd förresten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja, känns ju väldigt egoistiskt... ;) Men jag försökte faktiskt leta efter julklappar även på loppisen!

      Radera
  2. Vilka fynd! Kul med så mycket Ring! Jag läste någonstans hur många delar som finns i serien. Kommer inte ihåg siffran men det var MÅNGA! Din kopp finns hos Benny. Hopps den passar bra in i samlingen när den ansluter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många många!! Har inte såå många än, men det känns som att det är en serie man kan samla på i många år innan den blir komplett. ;)

      Radera
  3. Vika dekorer/färger skall jag hålla ögonen öppna efter? Kanske Astradekoren i 1/2-koppen, jag vet att de skall finnas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte så kräsen, men givetvis vore det trevligt med Astra-koppar!! :) Men kan nog tänka mig de flesta andra också.

      Radera
  4. Kul att du hittade Ring till samlingen. Jag har sprungit på många delar i klarglas och grått på sistone, men vill bara köpa grönt som helt klart lyser med sin frånvaro för mig. Kanske blir det bättre jaktlycka nästa år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har mest sett den i ljusblått faktiskt, men precis som du vill jag också bara ha grönt. Håller tummarna för oss båda nu under 2013!! :) (Funderar på att göra en egen flik för Ring här på bloggen och visa alla delarna jag har... Det får bli någon dag när jag har gott om tid!)

      Radera
  5. Härliga loppis fynd! Fynden gör man ju när man har lärt sig mer om prylarna än vad köparna kan.... Och det fina med bloggandet är ju just att vi lär oss av varandra...
    God Jul till dig och de dina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är ju lite på gott och ont. Jättekul att lära sig mer av alla roliga bloggar, men man hittar ju så mycket fint man vill ha själv! ;)

      Radera
  6. Det var bra fyndat! Tack för besöket och den hemgjorda drycken! Ser fram mot att smaka!

    SvaraRadera
  7. Det var fina fynd du gjort! God Jul!

    SvaraRadera
  8. Fina fynd för bra peng. God Jul !

    SvaraRadera