28 februari 2011

Fyris - bara karotter?


För ett tag sedan hittade jag den här underbart söta Fyris-karotten från Upsala Ekeby (formgiven av Sven Erik Skawonius) på en loppis i Sätra. Fick ge 60kr för den och det är den väl värd trots ett minimalt nagg på kanten. Just Fyris är ganska svår att hitta information om tycker jag, den är till exempel inte ens omnämnd i Skawonius-boken jag köpte förra veckan. Men fler fina bilder på serien finns hos femtiotalsjakten och Porslinsbloggen.


Något jag undrar lite över är om de här två assietterna och det lilla serveringsfatet med handtag också kan tänkas tillhöra serien Fyris. De har nästan exakt samma vinröda glasyr som locket på min karott. Alla delarna är märkta UE Sweden och SES, karotten har nr 3, fatet nr 19 och assietterna nr 20. Men både fatet och assietterna har ett inristat x på undersidan, kanske tillhör de någon provkollektion?

Edit: Borde kanske ändra rubriken till "Fyris - mer än bara karotter!".
Fick ett mail av bäste Herr Movarp som berättade att han hittat information om Fyris i "den fysiska" Upsala Ekeby-boken som tydligen är mer utförlig än den som ligger ute hos Grödinge Antik & Design.
Där står det om Fyris - "Den moderna ugnseldfasta serien", komponerad av Sven Erik Skawonius. Serien tillverkades i enfärgad glasyr i starka färger från mitten av 50-talet till mitten av 60-talet och den består av 25 delar. Del 3 är min karott (som egentligen är en smörkruka på 0,6 liter), nr 19 är en serveringsskål och nr 20 är en assiett. Så alla delar på bilden ovanför tillhör alltså Fyris! Jippi! Så nu får vi se om jag bestämmer mig för att försöka samla på mig resterande 22 delar också...

8 kommentarer:

  1. Nr 3 är en smörkruka med volymen 0,6 l. Nr 19 är en serveringsskål. Nr 20 är assietter med diametern 21 cm...jag hittade informationen du letade efter, hade bara glömt att berätta det för dig :-))

    SvaraRadera
  2. Kan det vara 2:a sortering ?

    SvaraRadera
  3. De är ju så fina. Råkade på en karott med handtag i helgen, fast tvärtomfärgad tror jag (locket var gult). Den hade små nagg på flera ställen och gick ändå på 130 kronor eftersom jag slutade buda på 120 och den andra tjejen verkligen ville ha den :) Men det måste väl betyda att du verkligen gjort ett fynd!!

    SvaraRadera
  4. Den är så fin din karott, kanske betyder det andra sortering men vad gör det.

    SvaraRadera
  5. Herr Movarp - tack! Dig kan man alltid lita på! :)

    Gila och Randiga Tråden - tror också att det kan vara 2:a sortering eftersom glasyren inte är exakt likadan. Men de är lika fina ändå! :)

    Loppistan - ja de är så snygga i formen så det är inte klokt! Det ligger en stor panna ute på Tradera nu, den är redan uppe i 150kr...

    SvaraRadera
  6. Formen på karotten är så otroligt fin!

    SvaraRadera
  7. Vilket fynd! Den karotten var så snygg.

    SvaraRadera
  8. Sandra och Annette - ja, Fyris är en väldigt snygg serie. Lite ovanlig och svår att hitta bara...

    SvaraRadera