23 februari 2011

Marimekkos "Oona"

Något som jag börjar få upp ögonen för (tack vare bland andra Gila, Randiga Tråden, SaaX och Re-DiZaIn) är retrotextil. I förrgår gick jag för första gången igenom tygavdelningen på Myrorna vid St Eriksplan och fastnade för det här gröna gardinparet:


Och inte blev jag ledsen när jag såg att de kommer från Marimekko! Tyget Oona, formgivet av Maija Isola, finns även som nytillverkat i några olika färger, men det här gröna är original från -69. Tyvärr så är det snart dags för stambyte och renovering där jag bor så det lär dröja ett tag innan gardinerna kommer upp. Men jag längtar...


Försökte lägga ut ena gardinlängden i hallen för att fota den i sin helhet, men det är inte helt enkelt när man delar lägenhet med två busiga katter.

7 kommentarer:

  1. Det är jätte snyggt, synd att inte jag hann gå dit innan, min dotter bor på Tomtebogatan så jag brukar kila in där när jag är hos henne. Katterna är ljuvliga,jag har själv två stycken. Brittmari

    SvaraRadera
  2. Vilket mustigt härligt tyg, förstår att du blev förtjust i det på en gång. Härligt med retrokänsla

    SvaraRadera
  3. Wow!! Så snyggt!! Måste titta in hos Myrorna där...har ju missat den butiken av någon konstig anledning...trodde jag hade koll...:-)

    SvaraRadera
  4. NU BÖRJAR JAG OCKSÅ FÅ LITE KOLL PÅ TYGER. dET ÄR KUL. jAG TYCKER DINA GARDINER ÄR JÄTTEFINA :-)

    URSÄKTA CAPS-LOCKET!

    SvaraRadera
  5. Var in idag på Myrorna på Tomtebogatan och Fleminggatan men tyvärr fann jag ingenting alls. Men så är det ju...ska till Uppsala i helgen och hoppas hinna med någon loppis då.

    SvaraRadera
  6. Randiga Tråden - tycker att de har lite tunt utbud där men ibland dyker det upp riktiga guldkorn! Har sett dina fina katter i din blogg, de är också riktiga skönheter! :)

    Cinna - tack, visst blir man lite glad av det skönt gröna!

    Ulrika - jag kan knappt något om tyger heller, men det är alltid kul att lära sig nya saker! :)

    Gila - typiskt! Men Myrorna på Fleminggatan är alltid tråkigt tycker jag, jobbar precis där i närheten och kollar in nästan varje lunch men har bara hittat något att köpa 2-3 gånger. Tacka vet jag Stadsmissionens butiker på Kungsholmen och vid Odenplan. Hoppas du hittar en massa fint i Uppsala! :)

    SvaraRadera
  7. Det är klart att katterna gillar detta fina tyget också:)

    SvaraRadera