20 december 2010

Årets sista lördagsloppis

I lördags gick jag alltså upp kl 8 på morgonen och pulsade fram genom knähög snö till min favoritloppis 2km bort. (Vad gör man inte för att fynda lite?!) Och det var det väl värt.

Fynd nr 1 blev den här fina räkskålen från Gullaskruf, modellen heter LK90 och den finns i två olika storlekar varav den här är den större. Jag hade helst velat ha en petrolblå men den här är ju också väldigt fin, fast jag tror att den får bli en julklapp... 35kr.

Fynd nr 2 är två härligt tok-orangea tallrikar från Gefle, serien Korall. (Har tyvärr inte lyckats hitta namn på formgivare?) De är egentligen inte alls min stil, men jag tänker att de kommer passa perfekt till en tacomiddag för två och de kostade bara 5kr styck.

Fynd nr 3 blev en söt liten såskanna, också från Gefle, i serien Kosmos (1966-77, Berit Ternell). Behövde faktiskt en såskanna så det passade perfekt och den blev min för bara 15kr.

Så det var årets sista lördagsloppis, nu ser jag fram mot några sovmorgnar...

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Kul fynd!
    Vi gjorde vår näst sista loppisrunda idag, hinner med en till imorgon men sen är det klart för detta år.

    Kosmos har en trevlig kompis från Gefle som heter Oliv, den går som namnet säger i mörkt grönt istället, har några delar av denna. Varken dessa eller Kosmos verkar vara populära bland den stora massan men jag tycker de är fantasiskt vackra, kanske blir poppis i framtiden.

    Kopparna i Kosmos & Oliv är världens bästa temuggar!

    God Jul!

    SvaraRadera
  2. Hej! :)

    Ja, Kosmos, Korall och Oliv är ju namnen på glasyrerna och de har alla använts på samma modeller så de har många gemensamma nämnare. Lite kul tycker jag.
    Håller med om att de inte verkar särskilt populära, på favoritloppisen har det stått fyra Kosmos-koppar för en tia styck sen i somras, ingen verkar vilja ha dom...

    God Jul! :)

    SvaraRadera