12 september 2011

Köpen på Antikvärldens dag

Under mitt första varv på Antikvärldens dag så försökte jag vara förnuftig och spana efter saker som jag verkligen behövde. Och då hittade jag såklart ingenting... Sen ändrade jag taktik och började titta efter saker som jag verkligen tyckte om och som jag kände att jag skulle ångra om jag inte köpte. Och då blev det en del. (Tur att jag lyckades pruta på samtliga köp!)



Första oemotståndliga köpet var de här fyra helt underbara vickningstallrikarna från Gefle, modellen heter Ax och är formgiven av Berit Ternell och glasyren är den underbart djuplila Astra-glasyren.

Nästa köp blev den här bulliga härliga kannan, också från Gefle. Dekoren är underbara Furuvik, formgiven av Berit Ternell, i skönt grönt.


Den här ståtliga kissen (ca 40 cm lång) gav mig en hel massa beslutsångest. Omärkt är den, säljaren påstod att den är svensk och kanske från Gustavsberg men jag gissar nog snarare att den är italiensk. Dyr var den också, men efter att ha gått och tittat och känt flera gånger under dagen så lyckades jag till slut pruta ner till en bit under halva priset. Och då slog jag till! För annars vet jag att jag hade ångrat mig.

Sist och minst så blev det en liten brosch till min samling med markasitsmycken också. Tjusig är den och den pryder redan slaget på min nya höstkappa.

17 kommentarer:

  1. Fina grejor du hittat. Broschen var riktigt läcker!

    SvaraRadera
  2. Ahhh tallrikarna är så fina! Såg dem hos Femtiotalsjakten och tänkte att det nog var du som köpte dem :)

    SvaraRadera
  3. Verkigen snygga assietter, vilken härlig färg!

    SvaraRadera
  4. åh, vad vackra assietter, grattis till dem! såg dem på femtiotalsjakten innan.

    SvaraRadera
  5. Tallrikarna känns som att de är givna för dig! Katten var speciell. Bra prutat!

    SvaraRadera
  6. Jag inte bara trodde, utan visste att det var du som köpte dem ;-) Otroligt vad fint skick dom var!

    Furuvikskannan var såklart också fin, man ser ju inte delar till servisen så ofta!

    Grattis till fina fynd!

    SvaraRadera
  7. Åh vilken tur att man kan resonera med sej själv! Och ändra inställning : )
    Tallrikarna är ju bara för läckra!

    SvaraRadera
  8. vilka fina fynd, tallrikarna är jättesnygga!

    SvaraRadera
  9. Fina fynd. Assietterna är verkligen underbara. Grattis!

    SvaraRadera
  10. många fina fynd. kannan var überfin! riktigt härlig form på den! :)

    känner att jag också är i behov av en redig loppisrunda.

    SvaraRadera
  11. underbara tallrikar o katten älskar jag!

    SvaraRadera
  12. Jag som är svag för djurfigurer föll handlöst för din fina kisse! Klart du skulle ha den!!!!

    SvaraRadera
  13. Jag har en sån tallrik i lika fint skick. De är verkligen underbara. Eftersom jag bara har en,så har den fungerat som uppläggningsfat när det dukats fram ost till vinet :)

    SvaraRadera
  14. Jättevackra tallrikar och kannan är ju så söt och jag gillar dekoren. Katten riktigt fräck som han sträcker på sig :)

    SvaraRadera
  15. Fina köp du gjorde till slut. Kanske bra att tänka efter lite ibland innan man köper på sej hur mycket som helst. Tjusiga assietter och brosch, kul katt och om kannan säger jag bara Ååååhhh!

    SvaraRadera