16 november 2012

Ljuvliga Iris

Tack vare (eller på grund av, beroende på hur man väljer att se det) Mangania du älskade har jag fått upp ögonen för ännu en serie av Mari Simmulson som är helt underbar! Serien heter Iris och verkar enligt UE-boken bara innehålla tre delar - en vas (i två storlekar märkta 663 resp. 664), en blomskål (i två storlekar märkta 328 resp. 329) och en ytterkruka (i tre storlekar märkta 19, 20 resp. 21).  Här kan ni se bilder på alla delarna. Serien tillverkades 1951-53.


Jag har nu fått fatt i vasen med nummer 663 som är den lite lägre av de två vaserna. Och jag kan bara konstatera att det något helt magiskt med kombinationen av de olika glasyrerna och mönstret i dekoren.

För tillfället har vasen hamnat lite i skymundan i stringhyllan i köket. Drömmen vore att viga hela köksfönstret åt den här serien och fylla den med alla de olika delarna. Och det är väl bra att ha ett mål att jobba mot - sen får vi se hur lång tid det tar innan drömmen blir verklighet...

17 kommentarer:

  1. Verkligen fin! Glasyren lockar till att känna på den, fina färger också. Hoppas att du hittar resten av delarna. Fast drömmar och mål är ju trevliga i sig =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är helt underbar - och klart mysig att känna på med! :)

      Radera
  2. Iris är verkligen min älskling av Maris serier..... Usch, usch, usch vad förbannad jag var att datorn låste sig just när jag skulle köpa den kompletta blomskålen!!! Jag har bara stött på den två gånger under de 10-åren jag sökt efter den :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag är nästan lika arg för att inte jag hade datorn igång så jag kunde slå till när du missade den... ;)

      Radera
  3. Blomskålen med gröna ränder har vi haft. Tyvärr var det en spricka i den så vi valde att sälja. Men den var riktigt fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med gröna ränder? Nu blev jag nyfiken! Har du någon bild på den?

      Radera
  4. Den var verkligen fin, förstår att du vill ha hela serien!

    SvaraRadera
  5. Verkligen snyggt! Det var så snygg form och lasyr, nu vill jag också ha :)

    SvaraRadera
  6. Vasen har jag inte sett tidigare, jag som är så förtjust i MS. snygg.

    SvaraRadera
  7. Galet snygg. Vad fräckt det är med prickarna. Gillar verkligen denna.

    SvaraRadera
  8. Snygg! Ser ut som knapphålshuvuden som är instuckna. Hon har gjort mycket fin MS.

    SvaraRadera
  9. Vakkert! Selve skattejakten er jo det morsomste :)

    Jeg har en liten gi-bort på min blogg nå. Hjertelig velkommen til å delta! :)

    SvaraRadera
  10. Men ack så fin! Gillar allt med den där vasen. Sedan gillar jag även allt på din fina hylla.
    Lyllos dig säger jag bara!

    SvaraRadera
  11. Passar så bra i ditt kök och din färgskala! Snart dax och ses och loppa ihop tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med! :) Och visst måste vi ses och loppa snart!! Om inte annat 1/12 i Solnahallen? :)

      Radera
  12. Kul dekor.Ny för mej.Ska bli roligt att se när din samling växer.

    SvaraRadera