13 juni 2012

Fina fynd från Karlskrona

I helgen tog jag en liten spontantur ner till mamma, det blev en mycket mysig helg som bjöd på fint väder, bio, Glassiären-glass - och några loppisar såklart!



Det första fyndet gjorde jag på Human Bridge där jag hittade den här maffiga tygbonaden hängandes bakom en massa betydligt tråkigare textiler. Med tanke på att det stod 25 kr på prislappen tittade jag inte så noga på den utan konstaterade bara att "den ska jag ha", så det var först när jag stod vid kassan och skulle betala som jag såg att den var märkt med ett S och ett Ö nere i hörnet, vilket står för Södahl Design. Fler fina verk därifrån kan ni hitta hos Precis en sån.

På lördagen strålade solen och jag och mamma strosade runt på loppisen i Wämöparken och njöt av det fina vädret. Det var många säljare där och jag gjorde två fina köp.

Det första är en lite ovanligare (tror jag i alla fall) kryddburk med texten Kryddpeppar av Marianne Westman för Rörstrand. Det stod 50 kr på prislappen och det blev jag så glad för att jag glömde pruta.


Sen föll jag även för det här lilla halsbandet i tenn, enligt köparen inköpt i en hemslöjdsbutik i Falköping på 60-talet. Det är stämplat på baksidan med tre kronor och texten tenn. Så här fick jag ett snyggt halsband med lite proveniens för bara 40 kr. (Kedjan är dock varken original eller särskilt fin, men det ska jag nog kunna ordna.)


Innan jag åkte hem i söndags hann vi med en runda på loppisen i Brunnsparken i Ronneby också. Här hittade mamma en hel del fint, jag nöjde mig med ytterligare två små blå ljusstakar till den lilla samlingen. Just de här två kommer från Urshult, lätt att se eftersom etiketterna sitter kvar, och jag fick båda för en femma.

14 kommentarer:

  1. Som vanligt, fin fina fynd! Du kommer kunna inreda din nya bostad direkt :-)

    SvaraRadera
  2. Vilka fina fynd!:) Jag lyckas då aldrig hitta varken smycken eller bonader.

    SvaraRadera
  3. Grattis.....
    Lördaagen närmar sig, håll tummarna att vi slipper regn!!!
    Ps. Jag har tagit ledigt heeeeela nästa vecka!!! Superskönt :-)

    SvaraRadera
  4. Läckra fynd du gjort! Roligt att du hittade en häftig tygbonad. Är själv på jakt efter någon större tygbonad eller liknande till hallen som känns lite färglös just nu.
    Får hoppas man kan hitta något under sommaren.

    Snyggt halssmycke! Kommer nog att bli riktigt häftigt med en annan kedja till.

    SvaraRadera
  5. Allt är så snyggt, bonaden speciellt.

    SvaraRadera
  6. Ja burken var ju ett riktigt fynd, vilket bra pris.

    Själv är jag mer avundsjuk på att du har varit på Glassiären. Vill också dit :(
    Gör de fortfarande glassvåfflorna inne i serveringen?

    SvaraRadera
  7. Hallå i stugan! Jag har varit lite osynlig på sistone, studentfest och jobbyte tar sin tid;)Dina fynd går inte av för hackor...Blekinge har sina fördelar;)

    SvaraRadera
  8. Bonaden är jätteläcker och halssmycket hade jag väldigt gärna velat vara ägare till :) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Det var ett riktigt forskningsuppdrag innan jag fick reda på att det var Søddahl Design - men nu vet vi! =)

    SvaraRadera
  10. Halsbandet var sjuuukt snyggt! Älskar långa halsband med ett stort hänge av något slag :) Grattis till finfina fynd :)

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Kryddpepparburken är inte så ovanlig, och om du kollar på den svarta bakgrunden så är den väl lite melerad, d.v.s. den är inte 100%. Men priset var det ju inget fel på!

    SvaraRadera
  12. Nej burken kanske inte är ovanlig jämfört med vissa andra av burkarna. Men vi som ändå letar efter just Westman springer inte på den jämt och ständigt.
    Jag hade köpt den själv om jag hittade den till det priset.

    SvaraRadera
  13. Jag hittade en likadan blå ljusstake från Urshult på en loppis i helgen. På mitt första varv runt loppisen kostade den en tjuga. Jag försökte mig på att pruta, men försäljaren var stenhård, så jag gick vidare utan ljusstaken. Vid andra rundan runt borden hade de bytt försäljare. Jag fick den för fem! :)

    SvaraRadera