28 oktober 2011

Fyndat, gammalt eller nytt?

Det har varit vansinnigt tyst här på bloggen, mest på grund av jobb och jobb. Senaste dagarna har spenderats i Göteborg där jag förenade nytta med nöje och han med att loppa lite med form55 och Lilladockan, tack till er för en jättetrevlig kväll med nya spännande loppisar! Fynden från den lilla turen kommer senare men först behöver jag hjälp att identifiera förra helgens fynd - är det nya eller gamla saker jag hittat?



De tre lila glasen är höga och smäckra, goda att dricka ur även om den lilla hänkeln kan kännas något ostadig när glaset är fullt. Tycker att jag känner igen de här men varifrån kommer de?

Edit: hittade ett grönt glas i samma modell igår - med etikett! Så nu är mysteriet löst. Glasen kommer från Lindshammar och är formgivna av Gunnar Ander.


En söt liten mörkblå glasburk med lock slank med som tröst efter att jag missat två pinnstolar jag väldigt gärna ville ha. Den här skönheten med det stora locket (som inte har helt perfekt passform) åker nog ut i badrummet och får ta hand om badsalt eller liknande. Men var kommer den ifrån?

Blir såklart jätteglad om ni har några tips och idéer om ursprung och formgivare!

7 kommentarer:

  1. Jag tänker på Bertil Vallien och Åfors glasbruk när jag ser den blå glasburken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så verkar det faktiskt vara också, tack för tipset! :)

      Radera
  2. Riktigt fin burk! Avis avis avis!

    /Josefin

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du är tillbaka. Dina lila har jag ett i blått, lite läckert, visade det för några månader sedan.

    SvaraRadera
  4. Men du, tack själv! det var hur trevligt som helst! :)

    vilka fina grejer. den blå burken var helt fantastisk. jag kan till och med den där blåa nyansen :) jag har förresten insett att jag accepterar blått mer och mer för varje dag som går. vissa nyanser säger jag dock blankt nej till (typ 90-tals kobolt).

    SvaraRadera
  5. Instämmer med Lilladockan - hur trevligt som helst.
    Den lilla blåa som du undrade om på den första loppisen var nog från samma serie som din burk med lock.

    SvaraRadera
  6. jag skulle gissat på gullaskruf när det gällde lockasken. de lila är svåra att uttala sig om när man inte ser dem på riktigt!

    SvaraRadera