19 oktober 2011

Färgglada detaljer i köket

Jag som alltid försökt vara så hård med att jag bara ska inreda lägenheten med blå, gröna och lila detaljer har plötsligt gått bananas i köket. Och idag, när jag jobbade hemifrån, så gick jag och tittade lite på alla saker där som gör mig så glad och tänkte att det är klart att ni ska få se dem också! Så här kommer några bilder från mitt färgglada kök:

På köksbordet står den fina blå skålen som påminner lite om Rörstrands Blå Eld men som är omärkt. I den ett par citroner och ingefära, alltid bra att ha hemma i förkylningstider! Och så min fina handmålade köksskylt av Marianne Westman.

Bredvid står en liten röd Hoptimist och det fina kryddstället i teak från Karl Holmberg som fått förstärkning av den lilla Picknick-grisen.

Ovanför hänger fyra fina textiltryck av Lars Nyman. Inte sådär snett såklart, utan... 

... såhär! Kan man bli annat än pigg när man sitter här och äter frukost? Nu saknas bara ett Perstorpsbord med det perfekta mönstret - som det hos "Gamla Konsum" i Åsarna!

Vi riktar blicken snett uppåt och möts av ännu fler glada fåglar av Lars Nyman. Och en skir gardinkappa med bladmönster i grönt och guld.

På fönsterbrädet ruvar två små gula fågelljusstakar, otydligt märkta och jag har ingen aning om varifrån de kommer. Även krukan är ett mysterium, men Prunus-fatet under känner väl alla igen.

På väggen mittemot köksbordet sitter en liten tavelhylla, med ännu mer Lars Nyman! Och en grön Royal Krona och boken "Den gamle och havet" av Hemingway och...

... fem fina kryddburkar av Marianne Westman och en orange Royal Krona. Mycket färg ska det vara!

På köksbänken bredvid min älskade Nespresso-maskin står Reda-hyllan. Ovanpå den tre burkar i serien Kulinar från Rörstrand med allt man kan behöva till det perfekta kaffet.

Min fina kökspall som används flitigt och den snygga tredelade kakburken av Lars Lallerstedt.

Den snygga solros-tavlan av Lisa Larson hänger med stolthet på väggen.

Plastmattan som fyndades på den underbara loppisresan i Dalarna i somras och ett sött förkläde som jag fått av mamma.

Bredvid spisen står en träbricka med loppisfynd, retro spaghettiburk, liten glaskanna till olja och en mortel av Marianne Westman. Ovanför hänger den norska keramiktavlan från Figgjo Flint och en Cyklonvisp från NilsJohan.

Kylen pryds av vykort med vackra motiv. Två med Kaj Bojesens träfigurer, ett med Bellis-delar som jag köpte på Karlskrona Porslinsmuseum och ett från Gjuteri- och emaljmuseet i Kallinge.

Och slutligen den läckra köksklockan som jag hittade på loppisturen i Dalarna. Varje gång jag tittar på den och på plastmattan så tänker jag tillbaka på de roliga och smått tokiga dagarna vi hade på vår lilla loppistur. Precis vad man kan behöva tänka tillbaka till nu när hösten kommit på allvar.

Det var allt från köket! Kanske blir det fler bilder från andra rum en annan dag...

18 kommentarer:

  1. Härligt! Ditt kök skulle jag gärna vilja ha! Svårt att säga vad som är finst.

    SvaraRadera
  2. Jättefint! Om jag hade ditt kök skulle jag aldrig vilja lämna det.

    SvaraRadera
  3. Åh! Ditt kök gör mig glad! Så mycket finfina saker :) Känner ett starkt ha-begär när jag ser alla din Lars Nyman-tavlor :)

    SvaraRadera
  4. Jättesnyggt och så många fina saker att jag inte kan säga någon favorit men hoptimisten är ju en rolig liten pryl :)

    SvaraRadera
  5. Oj så mycket fint! Du har färgmatchat bra !

    SvaraRadera
  6. Vilka fina saker du har i ditt kök. :)

    SvaraRadera
  7. Känns väldigt hemtrevligt. På nåt konstigt sätt känns plastmattan som ett fantastiskt fynd!

    SvaraRadera
  8. åh! äntligen lite interiörbilder! vad roligt och vad fint! verkligen. så du kör också på färgtema som jag? inte en pryl som inte är grön eller blå har kommit över tröskeln till köket, haha!
    plastmattan är jag grymt avundsjuk på. den skulle jag ju haft, men jag har aldrig vägarna förbi loppisar i dalarna så chanserna är väl små att den kunde varit min.. =P

    SvaraRadera
  9. Så många fina detaljer! Kul och personligt som alltid när man inreder med loppisfynd och saker man blir glad av! Jag är lite skadad när det gäller att färgmatcha och vill gärna att allt ska följa en färgskala eller två färger som kompleterar varandra bra, men ibland måste man gå utanför gränserna och då är det väldigt befriande :) Det är bra att gå bananas :) Ditt kök ser jättefint ut och jag hoppas att du hittar det där perfekta Perstorpsbordet snart!

    SvaraRadera
  10. Inredningsreportage är roligt, mer sånt!

    SvaraRadera
  11. Men så mycket fint du har i ditt kök ! Svårt att välja en favorit men mattan eller solrostavlan kanske, fast det mesta hade gärna fått flytta in hit om jag bara hade plats.

    SvaraRadera
  12. jättefint kök! Min favorit är klockan, helt klart. En sån vill jag ha!

    SvaraRadera
  13. Vilken fint och hemtrevligt kök! Massa med härlig inredning som höjer humöret! :)

    SvaraRadera
  14. Men gud så fint du har det! Jag hade kunnat jobba hemifrån där hur mycket som helst och bara njuta av alla fina saker och hur fint du har blandat. Smakfullt och originellt.

    Vi har ett mörkgrått perstorpbord i butiken, dock inte med de stora rutorna utan mer smårutigt med streck. Superfint och i mina ögon läckrare än virrvarr alla gånger.

    SvaraRadera
  15. Åh vad snyggt och färgglatt! Inte kan man bara ha turkost och sådär liksom. Massor av härliga Nyman tryck åsså ju! Är dom original i textil eller är dom tryckta på papper? Ser så färgstarka ut! Mina är mer diffusa. OJOJOJ..är den där väggplattan med solros blomman på av Lisa Larsson? En sån gick ju jag förbi i helgen på loppisen, och den kostade ju bara 10 kr! Tror jag gjorde en stor missbedömning där! Oups!

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Du har inte hittat mer info om den fina skålen som påminner om Blå eld? Vi är några tjejer som har letat då vi har likadana. Mitt är blått som ditt (med plastband om handtagen), en annans är gult och den tredjes är rött. :)

    SvaraRadera