11 juni 2011

Lyckad premiär i Täby

Idag begav jag mig för första gången till bakluckeloppisen i Täby och den överträffade alla mina förväntningar! Det blev en del fina fynd (till och med jordgubbarna var billiga) och jag träffade både Maria med bloggen Prylodesign och hennes inköpare Kjell med fru och Brittmari med bloggen Randiga Tråden som var där med man och supersöt hund. Dessutom fick jag en ordentlig solbränna på köpet.
Jag börjar med det bästa först, fyndet jag är mest nöjd med idag är en ny taklampa till hallen. En gammal klassiker med vita plastband som bara stod och väntade på mig. Jag sneglade på den och försökte göra upp med mig själv hur mycket jag skulle kunna tänka mig att ge för den. Satte taket 200-250kr och stegade sen fram till säljaren och frågade lite fint vad han skulle ha för den. När han sa 20kr trodde jag nästan att jag hörde fel men jag rafsade snabbt fram två tior och tog lampan i famnen. Supernöjd!


Ett fint kryddset i teak med två mindre ströare och en stor från Karl Holmberg i Götene som ska flytta hem till mamma.



En söt liten bägare från Upsala Ekeby, kan tyvärr inte tyda numret på undersidan så jag vet inte vilken serie den tillhör. Någon som känner igen den?
Edit: Herr Movarp berättar att bägaren är formgiven av Ingrid Atterberg och tillhör en kundserie för Åhlén och Holm. Ett fat i samma serie finns hos La mômes Old fashioned.




En underbart söt liten sak från norska Figgjo Flint med dekoren Grill som är formgiven av Turi Gramstad-Oliver. Kan det vara en såskanna?


Marias inköpare Kjell hade med sig den här underbara västtyska golvvasen från Bay, helt i min smak!


Sista fyndet blev det här lilla vita fatet från Upsala Ekeby, formgivet av Vicke Lindstrand. Skulle egentligen inte köpa det, ville bara vända på det och se om det verkligen var UE och Lindstrand som jag trodde när jag såg det. Men när kvinnan bakom bordet sa att jag kunde få köpa det för en tia så ja, då gick det som det gick. Efter lite letande i UE-boken så har jag lärt mig att det är ett askfat (såklart) som tillverkades 1947-54.

E riktigt bra dag och det blir garanterat fler besök i Täby under sommaren!

16 kommentarer:

  1. Fina fynd!

    Jag har ett fat som jag tror är från samma serie som din bägare. Det är Ingrid Aterbergs. Jag ska se till att lägga upp en bild på det.

    SvaraRadera
  2. Lampan var ett super fynd! Gillar mega! :D

    SvaraRadera
  3. Fin fint! :) Lampan är ju ett riktigt fint fynd!

    SvaraRadera
  4. Lampam är ju helt klart super snygg :)
    Den va ju ett riktikt bra fynd och i det fina skicket !
    Kul att du gillade vasen :)

    Kjell :)

    SvaraRadera
  5. Wow vilken fin lampa! Vill också åka till Täby loppis nån gång :-).

    SvaraRadera
  6. Lyckat, lampan var verkligen fin!
    Keramikbägaren är Atterberg, en kundserie för Åhlén och Holm. Jag har ett större runt fat i samma serie.

    Jag har samma kryddställ som detta, men bara själva stället...kul att se hur kryddkaren skulle se ut :-)

    SvaraRadera
  7. Lampan är verkligen snygg. Jättekul att träffas, så mycket folk och alla dessa bord att folk orkade i hettan.

    SvaraRadera
  8. Så morsomt at dere finner Figgjo i Sverige også. Her i Norge gjenoppdager vi Turi Gramstad-Oliver og i går var jeg på en utstilling med henne hvor både mønsteret på sausnebbet, salt og pepper bøssene dine var. Koselig og nostalgisk.

    SvaraRadera
  9. Jisses vilka fynd du gjorde! Det är loppis det! Härligt! :D

    SvaraRadera
  10. Såg en liknande lampa idag på ett loppis, men som golvlampa. De ville ha 80€ för den! (Typ, 800kr?)

    SvaraRadera
  11. det var ju en lyckad tur till täby galopp! jag var där en gång för några år sedan, det var gigantiskt och jag köpte b.la ryamattor som jag sen skulle forsla hem till malmö. men man är väl ingen vekling, så här ligger de nu på mitt golv. =)

    SvaraRadera
  12. Den lilla bägaren är en cigarettbägare så nu får du försöka hitta ett askfat som passar till ;-)
    Jag och min man har funderat och letat i minnet en god stund nu. Vi tror serien heter "mosaik".

    SvaraRadera
  13. Vilka fina fynd förresten. Skoj att du gillade Täby. Det är verkligen fantastiskt skoj att strosa runt där. Länge!

    SvaraRadera
  14. Oj, lampan, vilket fynd! Jag har faktiskt aldrig varit på Täby galopp-loppisen. Så fort jag får tid...

    SvaraRadera
  15. Tack snälla för alla fina kommentarer, blir så glad! :)

    SvaraRadera
  16. Jämför gärna mitt nya lampfynd med din, den är annorlunda men hör ev. till samma serie?

    SvaraRadera