2 juni 2011

Boksamlingen växer


I fredags besökte jag och mamma nyöppnade Prylboden i Karlskrona. Där hade de mycket fint till helt ok priser, bland annat Hugos duk som jag visade i förra inlägget. Och förutom duken fick jag med mig tre fina böcker för en femma styck till min lilla samling snygga retro-böcker. (Precis vad jag behövde nu när jag fått en lite längre resväg till jobbet.)

Spionen som kom in från kylan av John le Carré, tryckt 1963.

Gårdfarihandlaren av Ivar Lo-Johansson, tryckt 1954.

Okänd soldat av Väinö Linna, tryckt 1957.

Fler retrosnygga bokomslag hittar ni hos Book Cover Lover.

8 kommentarer:

  1. Inte nog med att det är dekorativa omslag - det är känd litteratur också. Väljer du böckerna med båda premisserna eller går du först och främst på omslagen? Och priset kan man inte klaga på heller!

    SvaraRadera
  2. Bra kap! Tycker att IvarLo-boken var riktigt snygg.

    SvaraRadera
  3. Skoj inlägg! Jag är rätt säker på att jag också har ett omslag som din Ivar Lo-bok. Mina böcker är dock nedpackade just nu så jag kan inte riktigt kolla. Jag har samlat en del på bokomslag för några år sedan. Mitt finaste är August Strindbergs Röda Rummet. Jag sak visa upp den vid tillfälle.

    SvaraRadera
  4. Böckerna matchar varandra oxå. Perfekt!

    SvaraRadera
  5. Gårdfarihandlarens omslag är ju konst! Står illustratör angiven?

    SvaraRadera
  6. inte bara väldigt snygga omslag utan även stora författare! de böckerna hade ju passat i stringhyllan i mitt blågröna kök.. :)

    SvaraRadera
  7. form55 - jag får väl erkänna att det är utsidan jag faller för i första han i alla fall. När jag rotar i en trave böcker så är jag på jakt efter snygga bokomslag, men sen är det bara en bonus att jag ofta har turen att hitta bra böcker också.

    AL - tack, den är min favorit också!

    La Mômes - härligt, det ser jag fram emot!

    Ulrika - ja, det måste ju se snyggt ut i bokhyllan! ;)

    Eli - tyvärr inte, står bara copyright Albert Bonniers Förlag.

    Allt det gamla goda - du får också börja leta snygga böcker så har du säkert snart en fin samling i din stringhylla! :)

    Randiga Tråden - tack! :)

    SvaraRadera