9 juni 2011

Tick-tack, tick-tack...


Oj vad mycket tid det nya jobbet tar, roligt men synd att bloggen blir lite lidande... Men nu ska jag i alla fall visa er två fina klockor. Den här retro-fina väckarklockan fyndade jag också på Brunnsloppisen i Ronneby, fick en hel del uppmärksamhet när jag bad säljaren att visa om den fungerade för oj vad den låter! (Kan behövas nu när jag måste ta mig upp väldigt tidigt.)


Den tjusiga väggklockan fyndade jag på Tradera för ett tag sen. I annonsen stod det att den fungerar hur bra som helst men jag vet inte om jag vill hålla med. När jag dragit upp den tickar den på ett par minuter men sen stannar den, kanske är det bara jag som inte vet hur man ska göra?

10 kommentarer:

  1. Oj vad fina klockor!

    Jag lider av samma klock-syndrom. Mina funkar bra i några ynkliga minuter - sedan lägger dom av. Kommer du på det rätta sättet att handskas med en klocka: Hör av dig!

    /Josefin

    SvaraRadera
  2. Den understa är helt ljuvlig. Loppisarna ligger lite långt från pendeln som du åker, vi kanske kan stråla samman någongång om du ska fortsätta att pendla så kan jag visa dig. Brittmari

    SvaraRadera
  3. Jag tror att väckarklockan är från mitten av 50-talet och väggklockan från mitten av 60-talet. Väggklockan är ju schweitzisk (så stavas det kanske inte) så den bör fungera bra. Drar du upp den helt?

    SvaraRadera
  4. svaret på din fundering, du skall sälja väggklockan till mig som inte alls bryr sig om den fungerar eller inte! jag gillar inte ljudet från klockor.. haha!

    SvaraRadera
  5. klockfantasten i mig blir lite småtokig! vilka fina! :)

    SvaraRadera
  6. Det är som med klockorna jag köpt. Den lilla låter som tusan och båda två tickar en stund innan de stannar. Hopplöst! Vill ju använda dem!

    SvaraRadera
  7. Jättefina klockor!Gamla klockor brukar fungera bättre än nya tycker jag, men de kanske har stått ouppdragna väldigt länge?

    SvaraRadera
  8. Urverken kanske behöver en rengöring. Det kan bara en urmakare göra och såna finns väl inte längre. Det skulle säkert vara svindyrt också, så det är nog inte värt pengarna. Njut istället av de fina klockorna.

    SvaraRadera
  9. SH-M - får jag något bra tips så lovar jag att höra av mig!

    Randiga Tråden - tack! :) Ja, hoppas att vi kan ta en tur tillsammans snart.

    form55 - tack för infon! Tycker att jag drar upp klockan så mycket jag kan...

    Allt det gamla goda - haha, det kan vi kanske ordna. :)

    Lilladockan - tack! :)

    Sandra - ja, väckarklockan funkar i alla fall men jag hoppas fortfarande att jag ska kunna få igång väggklockan också. Har inte gett upp hoppet än!

    Helena Högberg - förmodligen, de ser ut att behöva lite kärlek och omtanke. :)

    Annette Q - det har du rätt i, finns faktiskt en urmakare i närheten av där jag bor. Kanske skulle ta med väggklockan till honom och få ett prisförslag i alla fall. Eller bara byta urverk?

    SvaraRadera
  10. Hej, jag arbetar med reparationer etc på Erikshjälpen. Klockor som är lite äldre är oftast helt felfria, dock hjälper det att ta lite ex. 5-56 i klockan. Detta både smörjer och avlägsnar gammal smuts som lagrat under åren.

    SvaraRadera