5 juni 2011

De söta djuren blir min undergång!



När jag var liten hade jag en hel bokhylla fylld med små söta porslinsdjur som jag tyckte så mycket om. Men smaken ändras ju oftast med åren och när jag flyttade hemifrån svor jag för mig själv att jag aldrig skulle ha en massa krimskrams av den typen hemma hos mig.
Men... Det är något med alla de där söta små djuren. Det går bara inte att stå emot! Så i lördags stod jag och velade länge och väl på loppisen där jag köpte tavlorna i förra inlägget. Ekorren eller ugglan? För det fick faktiskt räcka med ett pluttenuttigt djur! Och till slut föll valet på ekorren, den gick bara inte att motstå. Filuren med den pigga blicken och ståtliga svansen kommer från Nittsjö och är formgiven av Thomas Hellström som gjort många söta djur, bland annat rävar.

 Men mamma känner mig alltför väl och visste väl att jag skulle ångra att jag lämnat kvar ugglan - så hon köpte den till mig! Den här luriga lilla ugglan kommer från Gustavsbergs studio, är formgiven av Edward Lindahl och ingår i en serie om tre - Burr, Kisa och Klot. Lite roligt var det att vi dagen efter hittade en exakt likadan på Ronnebys Brunnsloppis och jag tror att jag smittat av mitt "söta djur"-begär på mamma för den fick följa med henne hem.


Och på tal om Ronnebys Brunnsloppis, mamma trodde nog att jag blivit tokig när jag pep till och plötsligt försvann iväg mellan raderna av bord. Jag hade fått syn på ännu fler söta djur, två katter formgivna av Tore Borg. Ända sen jag såg sötnosen som räcker ut tungan hos Huset på Lövås tidigare i vår har jag längtat efter att hitta en likadan till mig själv, och nu är den min! Han hade dessutom en liten käck kompis med fluga som givetvis också fick följa med.

Så nu måste jag nästan sätta upp en Stringhylla eller två där alla mina söta djur får bo...

8 kommentarer:

  1. Hehehe, jag tycker mig känna igen det där. Jag ogillade skarpt alla små porslinsfigurer från 80-talet jag hade hemma i tonårsrummet, men har nu även jag återkommit till dom där små porslinsdjuren jag med! Dom är verkligen jätte fina dina djur!
    Åh vet du vad, den där lampfoten samt gabriel fågeln var sålda nu när jag var på myrorna, dom har stått där i månader men nu när jag skulle köpa dom till dig så var dom borta såklart!

    SvaraRadera
  2. Alla har någonting som man gillar men känner sig lite "obekväm" med. Jag har alldeles för många teakskålar och skärbrädor t ex, men jag köper fler om jag ser någon jag gillar. Om det inte kostar skjortan så är det bara att köpa om det känns bra. Man får vara snäll mot sig själv ibland också.

    SvaraRadera
  3. Härligt med "Animal Farm" hemma i vardagsrummet:) tror jag ska ta mig en liten tur till Ronneby i sommar, verkar vara möjligt att fynda där.

    SvaraRadera
  4. Alltså, de där Tore Borg-katterna tycker jag är underbara. Köpte en själv som jag gav bort. De ser så otroligt nöjda ut, feel good-katter!

    SvaraRadera
  5. Jag är också förtjust i den lite rustika, mörka keramiken. Själv har jag små "bruna" barn som jag inte kan motstå att köpa när jag hittar dem, kommer att lägga ut bilder på dem sedan.

    SvaraRadera
  6. Grattis till Tore Borgs katter! Visst är de ljuvliga! Nu måste jag ju jaga en kompis till min...

    SvaraRadera
  7. De ugglorna vill jag oxå ha, har hittat en på en loppis i fjol, men den sprang upp i pris etersom det var budgivning, så jag gav upp.
    Katternas lite barnsliga design känner jag igen, men kan inte placera rikigt, vet att tanten vi köpte huset lämnade kvar lite såna saker, bla en papegoja, undrar om det var där katten var, eller om det var på samma loppis som ugglan. Hmm. Tore Borg var för mig okänd fram tills nu, kul att veta! :D

    SvaraRadera
  8. Dollybird - tur att man kan ändra sig. ;) Och det var ju himla typiskt med lampfoten och fågeln! Men hittar du liknande nån gång i framtiden så är jag solklart intresserad!

    form55 - ja, jag är nog mer snäll mot mig själv än vad lägenheten har plats med bara... ;)

    Cinna - det tycker jag absolut att du ska göra! Fast jag blev varnad att priserna oftast stiger när det börjar komma mycket turister.

    eli - eller hur, man blir glad så fort man ser dom!

    Helena Högberg - ser fram emot bilder!

    Marie - ja, de är hur söta som helst! Undrar om det finns fler varianter...

    Sandra - ja, ugglorna är väldigt söta men de brukar vara väldigt dyra. Såg en till Kisa på bakluckeloppisen i lördags som de ville ha 260kr för. Jag bara skakade på huvudet och tänkte att "den får de aldrig såld" men hann såklart inte mer än ställa ner den förrän en dam slet tagi den och köpte den utan prut. Skulle gärna ha en Burr också, Klot är väl inte riktigt lika söt...

    SvaraRadera