15 augusti 2011

Helgens fynd

I lördags lyckades jag göra några fynd hemma i Upplands Väsby, dels i lilla butiken Samlarkällan och även på Stadsmissionens butik i Väsby Centrum.


Mest nöjd är jag med den här fina krukan från Upsala-Ekeby som jag hittade på Samlarkällan. (Och ännu bättre blev det när jag hittade ett fat som passade på Stadsmissionen!) Krukan är bara märkt Ekeby Sweden och en 2:a för storleken så jag har ingen aning om vem som kan ha formgivit den. Någon som känner igen den?

Två fina vita ljuslyktor från Rörstrand med tulpanmotiv kunde jag inte stå emot. Efter lite googlande verkar det som att de kan vara formgivna av Gunnar Nylund men det är svårt att veta säkert. Något som däremot är helt säkert är att de är väldigt vackra när de är tända.



Fyra lika men ändå inte likadana fat i serien Prunus från Gustavsberg, formgivna av Stig Lindberg. Ett av faten verkar vara till en kaffekopp medan de andra ser ut att passa bättre till tekopp. Och ett av faten har mer lila plommon än blå. Och så har de fyra faten hela tre olika märkningar undertill. Hoppas att jag snubblar över någon prisvärd kopp snart, annars får de bli blomfat.

Och så till sist två vita Aladin-lyktor från Höganäs. I mitt inlägg om de sex grå frågade form55 om det är någon särskild anledning till att jag bara samlat på mig grå. Och det är det nog inte, jag har väl mest bara råkat på grå tidigare. Och så tyckte jag att det kunde vara fint med ett par vita bland de grå. (Men den svarta som också stod och såg fin ut på Stadsmissionen fick vara kvar.)

13 kommentarer:

  1. Kul med Aladin-lycktorna jag har inte sett en enda på loppis eller så har jag inte ställt in blicken på dem.

    SvaraRadera
  2. Rörstrands ljuslyktorna har jag liknande, men med andra motiv och också fått fram att det är Gunnar Nylund som är mannen bakom dem.

    SvaraRadera
  3. Vilka fina fynd. Gunnar Nylund är mina uppgifter också. Det finns massor av motiv. Men de du fyndat tycker jag personligen hör till de finaste. Men det är ju en smaksak.
    Prunus är ju en jätteläcker servis. Min man har ett minne av just den. När de var små fick han och kompisen öva prickskytte med stenar på kaffefat. Han minns starkt prunus som en av serviserna som skulle slängas....tiderna förändras. Tur är väl det!

    SvaraRadera
  4. Jättefina fynd! Prunusserien är jättefin. Jag har en svart Aladin här hemma men den ska jag sälja. Den vita är fin till den grå.

    SvaraRadera
  5. Härliga fynd! Jag har också kopplat formgivningen av ljuslyktan till Gunnar Nylund. Jag tycker att jag sett krukan någon annanstans, men kan inte komma ihåg var eller när :-/

    SvaraRadera
  6. Prunus är ljuvlig. Jag har ETT fat som jag vårdar ömt!!!;) Superfina fynd.

    SvaraRadera
  7. finfina fynd! jag känner mig lite smått avsundsjuk, har inte loppat på hela veckan. men nästa helg när jag är ledig så blir det loppislördag så det sjunger om det :)

    SvaraRadera
  8. Fasiken va många köp det blev. Vi lider fortfarande av lopistorka, bortsett från senaste loppisen. Grymt grattis.

    SvaraRadera
  9. Ljuslyktorna från Rörstrand reades ut i butikerna i slutet av 80-talet för nästan ingenting. Jag tror inte folk förstod hur snygga de blev när man tände dem. Redan på den tiden hade jag vett att köpa på mig ett gäng....

    SvaraRadera
  10. Jätte fina fynd!
    Fynd man blir glad av :)

    SvaraRadera
  11. hoppas nu att du snubblar över en och annan prunuskopp snart. ser jag en ensam, ska jag slå till, åt dig då?
    jag behöver en ensam liten salix-kaffekopp. hittade ett salix-fat i den svarta varianten när jag var uppe i norrland på semester, men jag undrar när det fatet ska få sin kopp..

    så ser du en liten salix-kaffekopp (ej tekopp) som är billig, så slå till, åt mig! :)

    SvaraRadera
  12. Randiga Tråden - vem vet, nu hittar du säkert några bara för det!

    Gila - dåså, då är det säkert Nylunds!

    Jess - usch ja, Prunus är väl lite för fin för att ha sönder kan jag tycka. ;)

    Maria - ja, man kan ju inte samla på allt tyvärr...

    Jenny - vet att jag sett krukan på Tradera för längesen men jag vet inte om det stod någon info om formgivare i annonsen. Men förr eller senare dyker det väl upp... :)

    Helena - ja, de är vackra! Och gör sig väldigt bra som krukfat dessutom! :)

    Lilladockan - ja, man får helt klart lite abstinens när man inte loppat på länge... :)

    Lybtar - tack! Hoppas att det släpper för er också snart!

    Ulrika - du var före din tid där! Jag tycker att de och Aladin-lyktorna är bland det mest smakfulla som producerades på 80-talet. :)

    Yvonne - precis! :)

    Allt det gamla goda - ja, så länge den inte är för dyr får du gärna köpa! Och jag håller såklart utkik efter svart Salix åt dig!

    sandra - tack! :)

    SvaraRadera