23 augusti 2011

Soliga Täby

Under sommaren har jag besökt bakluckeloppisen i Täby totalt 4 gånger och alla gångerna har jag bränt mig på axlarna, i söndags var inget undantag. Både jag och Gila var glada åt att se att solen sken och det var vi inte ensamma om, har aldrig sett så många säljare och köpare där! Extra kul var det att vi träffade Prylodesign-Maria där också och fick till en liten fikapaus tillsammans.



Fynd då? Jo visst blev det ett par. Bland det första jag såg var de här vackra dessertskålarna i fina färger. Just dessertskålar är något jag inte hade tidigare så jag kände att det var något jag kunde unna mig att försöka klämma in i de överfulla köksskåpen. Stod först och velade mellan de lila eller de blågröna men när jag fick veta hur lite damen som sålde ville ha för dem så slog jag till på alla tio! Men var kommer de ifrån?

En trevlig kvinna stod och sålde delar av sin fina kruksamling, där fanns en del godbitar! Tyvärr hade jag missat hennes UE-krukor som såldes så fort hon packade upp dem men den lilla vita krukan i serien Malva från Bo Fajans, formgiven av Ewald Dahlskog, slog jag till på. Det är ju alltid fint att ha flera i samma serie och den gör sig bra bredvid den stora gröna.

16 kommentarer:

  1. WOW, vilka vackra efterrättsskålar. Jag bara äälskaar färgat bruksglas. Krukorna var inte illa de heller.

    SvaraRadera
  2. Bra att du köpte alla för dom är så vackra och i alla färgerna tillsammans. Krukorna också jättefina! Vi ses på lördag ska blir kul!

    SvaraRadera
  3. Vilka otroligt läckra skålar! Jag förstår att du köpte allihop, det skulle jag också ha gjort (oavsett hur trångt jag har i skåpen) :)

    SvaraRadera
  4. Fina fynd! Gillar krukorna tillsammans. Riktigt snyggt!

    SvaraRadera
  5. jag älskar skålarna! helt underbara färger! :)

    SvaraRadera
  6. Jag har sett sådana skålar förut men är osäker på tillverkare. Trelleborg?

    SvaraRadera
  7. Du är verkligen "fena" på att fynda. Skålarna skulle passa hos mig också:)

    SvaraRadera
  8. det vr roligt att skålarna hade olika färger och att de passade så bra ihop. Fint fynd!

    SvaraRadera
  9. vilka fina dessertskålar, jag har för mig att jag sett sådana etikettmärkta, men nu kommer jag såklart inte ihåg vad det stod på etiketten. dåligt minne här!

    jag såg många california-delar i markaryd. bland annat ett stort stort avlångt fat i limegrönt/mörkrött om jag inte minns fel, har du det? tänkte på dig när jag såg california-delarna!

    SvaraRadera
  10. Åh,vilka fina skålar. Ibland gör man himla bra fynd,eller hur?

    SvaraRadera
  11. Underbara skålar! Väldigt snyggt att de blir mörkare i foten.

    SvaraRadera
  12. Jättefina dessertskålar och krukor!

    SvaraRadera
  13. Mycket snygga, men svåra att identifiera...jag gissar på Lindshammar med ledning av glasfärgerna! Ska leta lite mer och se om jag har några bilder som kan hjälpa till vid identifieringen!

    SvaraRadera
  14. Jag har några liknande skålar som jag hittat på Hötorget, men inte vet jag var de kommer ifrån!
    http://svenskefloyd.blogspot.com/2010/09/hotorgsfynd-pa-sistone.html

    SvaraRadera