22 augusti 2011

Lördag = loppis

I lördags hade jag egentligen planer på att åka till Täbys bakluckeloppis med Gila, men regnet öste ner så vi fick skjuta på det en dag. Men jag blev inte helt loppislös för det! Kom på att jag hade en del kläder som jag tänkt skänka så jag tog en promenad bort till Skopan efter lunch. Och det är sällan man går därifrån utan fynd...

Vi börjar med ljusstaken från Bo Fajans, tydligt signerad ED (Ewald Dahlskog). En riktig skönhet med böljande formen och ljust blå glasyr.

Så en läcker kruka från Upsala-Ekeby som direkt hittade hem i köksfönstret. Har inte hittat den i UE-boken, är det någon som känner till seriens namn eller upphovsman/kvinna?
Snälla Anna med bloggen Ljuva 50-tal berättar att krukan heter Lansett och tillverkades för Åhlen & Holm.

Ännu mer Upsala-Ekeby i form av en ståtlig gammal urna. Det är med nöd och näppe att jag kunde urskilja Ekeby-stämpeln i botten och några siffror är inte att tala om men jag chansar i alla fall på att den är från 40-talet.

Nu blir det mörkare för varje dag och det lär väl bara säga pang så är julen här! Och då har jag ännu en ny julstjärna att hänga upp i fönstret. Den här med bubbligt glas i ljust lila och mörkt blått är helt i mina färger.

Och så en klänning från deras nya lilla vintage-avdelning där alla plagg har det trevliga priset 40 kr styck. Den verkar nästan helt oanvänd och kommer från Bröderna Magnusson, precis som en av klänningarna jag köpte på Skopan innan sommaren.

10 kommentarer:

  1. Jag har för mig att krukan heter Lancett.

    SvaraRadera
  2. Fina fynd som vanligt. Du har verkligen bra näsa för fynd.

    SvaraRadera
  3. Vilka fynd! Jag har en likadan blå kruka. Men vet dock inget om serie eller så. Och klänningen...oj, oj, oj, perfekta höstfärger. Och 40 kronor. Mer fynd än så blir det nog inte :)

    SvaraRadera
  4. Bra fynd du har hittat, klänningen är riktigt läcker, gillar mänstret.

    /fru Ljunggren

    SvaraRadera
  5. Den klänningen stod jag och höll i men jag tog 5 andra istället:)

    SvaraRadera
  6. Julstjärnan var en udda modell. Mycket roligare än de gamla vanliga som var och varannan person har.

    Måste hålla med flera om att mönstret på klänningen var någonting extra! Måste väl vara tidigt 50-tal om man ser på skärningen.

    SvaraRadera
  7. Fina fynd! Krukan heter Lansett och tillverkades för Åhlen & Holm. Jag hade en vit som blåste i marken och gick sönder :(
    http://ljuva50tal.blogspot.com/2011/05/lordagens-fynd.html
    http://ljuva50tal.blogspot.com/2011/07/i-kras.html

    SvaraRadera
  8. Julstjärnan var riktigt läcker! Du får lägga ut en bild i december sen när den lyser.

    SvaraRadera
  9. Danjel och Anna - tack för hjälpen! :)

    Prylgalen - tur att du lämnade den här till mig då, men jag blir nyfiken på hur de du köpte ser ut!!

    form55 - ja, julpynt som inte går i rött/guld/vitt är inte så lätt att hitta alla gånger så jag är nöjd. :)

    Ann-Charlotte - ja, jag tycker att alla retrobloggare får visa upp sina fina retropyntade fönster till jul!

    SvaraRadera