12 augusti 2011

Finurliga filurer

Det finns vackra saker och så finns det... charmiga saker. Tore Borgs djur är kanske inte något som hamnar på finhyllan, men man drar garanterat lite på smilbanden varje gång man ser dom. De två katterna har jag visat här tidigare och den stackars skelögda kaninen och den finurliga ekorren hittade jag på Human Bridge i Karlskrona senast jag var där. För 15 kr styck gick det inte att låta bli det här udda paret och nu har jag den charmigaste kvartetten i stan hemma hos mig.

signaturer.se hittade jag följande info om Tore Borg:
1948 var Tore Borg en av grundarna till AB Verkstadskeramik, det företag som senare kom att bli Skansens Keramik. Han lämnar företaget 1949 efter bara ett år och startar istället Tebe Keramik i Uppsala. Där tillverkar han keramikfigurer i stor upplaga, bl.a en serie kändisar i keramik som han har stor framgång med på 1960-talet. Det var Martin Ljung, Bröderna Cartwright, Olle Björklund, Evert Taube, Sigge Furst, Ingemar Johansson och många många fler. Han gjorde också troll, djur och andra figurer, ofta med lite humoristiska inslag. Tore drev verkstaden fram till 1974 då han avled. Hans hustru Astrid och sonen Jack fortsätter att driva företaget vidare fram till 1977, då verksamheten upphör.

11 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, vissa saker tilltalae en. Man ångrar inte ett sådant köp.

    Ha en fin helg med många loppisar,
    Kristina

    SvaraRadera
  2. hahahaha. den där kanin alltså, jag kan inte sluta titta på den...den ser inte ut att ha alla morötterna i skafferiet, om man säger så ;) katterna var söta :)

    SvaraRadera
  3. Kaninen, håller med, urcharmig. Liksom resten av gänget. Sen gillar jag verkligen den matta bruna keramiken i kombination med de vita glasyrdetaljerna. Både på Ekeby och på Tores charmiga skara :-)

    SvaraRadera
  4. Tore Borg har en del riktigt fina figurer, tycker jag. Keramikplattor också ...men dessa var ju klart bland dom charmigaste, speciellt kaninen jag blir glad av:)

    SvaraRadera
  5. Ah, de är ju supersöta! Katten med fluga är ju en riktig stilig en. Vad man ska kalla kaninen för är mer osäkert :) Men de är väldigt fina tillsammans!

    SvaraRadera
  6. Åh, jag älskar Tore Borgs djurfigurer. Samlar faktiskt på dem. Har nog cirka 10 stycken, men jag blir jätteavundsjuk när jag ser att du har två av katterna. De är de klart charmigaste enligt mej. och jag har inte lyckats hitta en enda :(

    SvaraRadera
  7. Vilka söta figurer. kul också att du lyckats få fram så mycket info!

    SvaraRadera
  8. "Vi köper dem" sa dottern när hon såg bilden på de söta djuren :) allt är enkelt när man är 3 ;) Men jag erkänner att de är grymt söta!

    SvaraRadera
  9. Kristina - ja, de här små djuren är mitt "guilty pleasure"...

    Lilladockan - klockren kommentar! :)

    Jess - jag håller med, Ekebys produkten står kanske för den mer stilrena designen men båda varianterna passar bra med det matta oglaserade i kontrast till den vita glasyren.

    Re-Dizain - ja, och det är alltid bra att omge sig med saker som man blir glad av! :)

    Loppistan - nej jag har inte heller något bra ord för kaninen... ;)

    Ann-Charlotte - din TB-samling var riktigt fin! Hittar jag fler katter till bra pris så köper jag till dig!

    Randiga Trågen - grattis, då har du en av hans finaste figurer enligt mig. :)

    Maria - eller hur! :)

    Ulrika - signaturer.se är en väldigt bra sida!

    Anna - ja, tyvärr är de inte till salu... ;) men jag hoppas att du och dottern hittar några som hon kan få. :)

    SvaraRadera