25 november 2010

Favoritloppisen, vinst varje gång

Självklart tog jag med min mamma till favoritloppisen i lördags och vi fyndade en hel del båda två! Jag har ju redan visat de små gröna lövfaten från Reijmyre i förra inlägget och här kommer resten av fynden:

Mammas hökögon såg en intressant grön rand i en trave tallrikar, men när hon fick se motivet var hon inte lika intresserad. Jag tyckte däremot att den var jättesöt och eftersom den bara kostade en krona så fick den bli en present till en retrointresserad väninna som precis fått en liten Bruno. Tallriken kommer från Gefle Porslinsfabrik och är märkt 861-17, vore väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med formgivare, årtal och kanske namn på serien.

Det första jag plockade åt mig var två snygga blå glöggmuggar som passar jättefint till min Atos-kanna från Gefle. Muggarna är bara märkta Sweden 491 och jag har ingen aning om var de kommer ifrån - någon av er läsare som känner igen dem?

En söt liten firre i porslin med plats för ett julgransljus, kostade bara en femma och passar perfekt i köket. Tyvärr är den omärkt.

Min favoritloppis har såklart inte bara porslin och den här gången fastnade jag också för en riktigt snygg liten väska i äkta skinn. För 25kr var det knappast något snack om saken, klart den skulle få följa med mig hem!

4 kommentarer:

  1. Jag hittar en "Brunte" i Gefle-boken, barnservis, modell D, Lillemor Mannerheim 1954-64. Brunte är ju ett hästnamn...

    861 betyder augusti 1961, -17 är nog någon form av löpnummer för dekor, modell eller liknande. De övriga som tillverkades 1961 känner jag antingen igen till utseende eller så låter namnen inte så sannolika som detta...OBS! Inga garantier, men det verkar stämma i alla fall...

    SvaraRadera
  2. Herr Movarp - stort tack! Vad roligt! :) Brunte låter passande, det fanns även en matchande assiett med en flicka som red på en häst men den var tyvärr i väldigt dåligt skick. Och nu har jag lärt mig lite om Gefles siffersystem också! Gefle-boken hamnar på min julklappsönskelista, den verkar vara lite lättare att få tag i än Bo Fajans-boken.

    SvaraRadera
  3. Ååååååååååhhhhh!!! Vilken underbar väska! Och 25 kronor! Det är ju inte klokt! Grattis till ditt fynd!

    SvaraRadera
  4. Tack Stina! Den är perfekt, lagom storlek, bra fack och så fin. :)

    SvaraRadera