2 november 2010

Loppisfynd från Karlskrona, del 1

I helgen var jag och hälsade på min mamma i Karlskrona och vi hann med ett gäng loppisar. Gjorde dessutom så många fina fynd att jag inte riktigt får plats med alla i ett inlägg, så istället blir det ett inlägg per fyndplats.

Börjar med den här fina samlingen i blått och klarglas som jag fyndade på Kupan. Hann gå över en stor del av butiken innan jag hittade något intressant, men så plötsligt hittade jag en massa fint!

Del fyra i min samling glasvaser (ger upp och inser att jag samlar nu, men bara vaser i blått och grönt!) är en härlig Bo Borgström, tror jag i alla fall. Kan inte så mycket om glas men den karaktäristiska luftbubblan i vasens fot förknippar jag med Bo Borgström och Åseda.

Och så två härliga koppar med fat, Old Höganäs från Höganäs Keramik (som jag skrivit mer om här) i den härliga blå färgen. Den här servisen verkar inte ha fått så stort samlarvärde än, men jag känner på mig att den är på uppgång...!

Tre fina glaslyktor från Skrufs Glasbruk, två små och en större. Skrufs Glasbruk grundades 1897 men jag vet inte när just de här glaslyktorna tillverkades eller vem som formgivit dom. Men jag tänker mig att de kommer vara riktigt snygga i en grupp till jul.

Och så en viking, känns nästan som att de här vikingarna förföljer mig! De här vikingarna formgavs från början av Taisto Kaasinen för Upsala Ekeby och tillverkades i tre storlekar i keramik. Hos Svenskt Retro har jag tidigare läst om hans fina samling och efter det började de dyka upp här och var... Först den minsta i keramik men med naggade horn, sen en roströd variant från Steninge och nu den här i glas som verkar komma från Lindshammars glasbruk.
Och varför slog jag då till på den här vikingen i glas när ingen av de andra fick flytta hem till mig? Jo, för att jag kommit på att jag visst samlar på figurer i klarglas. Också. Mer om detta i ett senare inlägg...

4 kommentarer:

  1. Visst är det intressant när man får insikter om sig själv ;)
    Så du samlar numer på blå och gröna vaser, och figurer i klarglas :)

    Jag tror som du att de blå höganäs kommer att bli mer eftertraktade - det måste de nästan bli, eftersom de är så otroligt snygga. Färgen är fantastisk.

    Vad snyggt det var tillsammans - en matchande shopping :)

    SvaraRadera
  2. Börjar undra om det finns något jag INTE samlar på?! Ska väl vara textil och plast i så fall, än så länge... ;)

    Och Old Höganäs kan gärna öka i värde om ett par år, just nu njuter jag bara av att kunna samla på mig så fina saker så pass billigt! :)

    SvaraRadera
  3. Dessa ljuslyktor fanns att köpa nytillverkade på 70-talet.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset Elna, kul att veta ungefär hur gamla de är! :)

    SvaraRadera