29 oktober 2010

Samlar inte på glasvaser men...

Något jag inte samlar på är glasvaser, men ändå har tre stycken lyckats smyga sig med hem till mig. De har hamnat inne i gästrummet tillsammans med en ljuslykta och glaselefant från Indiska. Att den blå vasen till höger är en "våffelvas" från Reijmyre råder det väl inga tvivel om, och den härliga blågröna vasen i mitten är jag ganska säker på att den kommer från Åseda och är formgiven av Bo Borgström.

Men den gröna vasen till vänster har jag faktiskt ingen aning om. Fyndade den på en loppis för en tjuga. Var det ett fynd eller är det en IKEA-vas? Hur som helst så passar den bra i min lilla samling.

8 kommentarer:

  1. Har också en sån vas som den till vänster fast min är lite gulare och lägre ser det ut som. Har frågat om den här men inte fått nåt svar:
    http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=23872

    SvaraRadera
  2. Den till vänster ser inte riktigt ut som er Maria, jag gissar att denna gröna är planslipad i botten..? Jag har en likadan...

    De andra två är det ju tveklöst så att det är Bo Borgström/Åseda och Reijmyre. Jag sålde precis en grön variant av denna på Tradera.

    SvaraRadera
  3. Vi pratade just om det här smygsamlandet. Har man fler än två så börjar man plötsligt att anse att man samlar.
    Vi har en hyffsad samling av reffla och det samlar vi inte på.

    SvaraRadera
  4. Jag måste erkänna att jag också mer och mer sneglar mot glas av olika slag. Förra helgen så kom jag hem med två glasgräddsnipor i olika nyans. De var ju så fina :)

    Ser att du jobbar som annonschef - på vilken tidning? Jag jobbar på VLT som redaktör för Konsument, Dina pengar och Ungredaktionen :)

    SvaraRadera
  5. Maria, Emil och Benny - stämmer bra att min är planslipad i botten, så den är inte riktigt likadan som den gulare. Men kanske från samma tillverkare ändå? Varför ska folk diska bort etiketterna...?

    Lybtar - Det är så farligt det här samlandet! Ofta hittar man en sak som man absolut inte ska samla på, men "just den här är ju så fin". Och så ser man en liknande ett tag senare och tycker att det kan vara fint med två tillsammans och sen rullar det bara på...

    Annette - Visst är det vackert med glas! :) Men mycket svårare att känna igen tillverkare än med porslin tyvärr, försöker lära mig mer.
    Vad roligt att du jobbar som redaktör! :) Just nu är jag annonschef för tidningarna Aktuell Säkerhet, Barnbladet och Dietistaktuellt, en salig röra. ;)

    SvaraRadera
  6. Jag håller också på att försöka lära mig mer om glas - men håller med. Det är ju mycket svårare när det inte finns "gratismärkning" i botten :)

    Men det är alltid kul att försöka lära sig mer och mer :)

    Ja, det var en salig röra - men kanske roligt att få vara aktiv i flera branscher?

    /Annette

    SvaraRadera
  7. Det är väl med jobbet som med porslins- och glassamlandet - alltid roligt att lära sig nya saker. :)

    SvaraRadera