13 oktober 2010

Min första Vicke Lindstrand

Igår var jag feberfri men ändå hemma från jobbet. Tog en kort promenad i det fina höstvädret och passade på att göra ett premiärbesök hos Röda Korset i Upplands Väsby, de har de lite svåra öppettiderna 12-18 på tisdagar och torsdagar så jag har aldrig hunnit dit efter jobbet. Och jag kan inte påstå att jag missat så mycket. Hittade först en uppsättning små gröna Vieta-skålar från Gullaskruf som jag kände och vände på en stund. I jättefint skick, till och med etiketterna kvar, och 180kr för sex stycken. Men de fick stå kvar.


Det jag till slut föll för var den här söta vasen som passar perfekt i vardagsrummet. Som en extra bonus såg jag att den kommer från Upsala Ekeby och konstnären bakom är ingen mindre än Vicke Lindstrand (kanske mest känd för sina elefanter, här på bild hos Svenskt Retro). Just den här vasen med nummer 629 tillverkades 1950-52.

Och som avslutning på inlägget kan jag berätta att jag var mindre glad när jag vaknade inatt av en alltför välbekant duns inifrån vardagsrummet. Två busiga katter tittade oskyldigt på mig när jag stormade in och hittade vasen på golvet... utan en skråma! Puh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar