27 oktober 2010

Höstmys med Hans-Agne Jakobsson

Idag har jag jobbat hemifrån och nu framåt eftermiddagen när det börjar bli mörkt så har jag tänt min härliga lampa som jag har på skrivbordet, den används alldeles för sällan!

Den läckra lila glaslampan är designad av Hans-Agne Jakobsson, "den dämpade belysningens mästare". Han arbetade med lugna och rogivande armaturer där grundförutsättningen var att de skulle vara bländfria.
1951 startade han Hans-Agne Jakobsson AB i Markaryd och han blev sedan känd för sin moderna armaturdesign, varav många modeller blev klassiker och samlarobjekt. Kan nämna den roliga hatt-lampan och Kuben som exempel.

Och bredvid står mitt fina "pennställ" från Gustavsberg, vasen Facett designad av Sven Jonson.

3 kommentarer:

  1. Dom är så fina! Vi har skrivit om dom här http://porslinochnostalgi.blogspot.com/2010/04/lampar.html

    Hur som helst så är de mysiga och fina.

    SvaraRadera
  2. Det blir säkert ett härligt mysljus av den lampan, maffig.
    Snyggt pennställ förresten :-)

    SvaraRadera
  3. Lybtar - Ja visst är dom fräcka! Roligt att se ert inlägg, har aldrig sett den här lampan i den där färgen tidigare.

    Mats - Tackar tackar! :)

    SvaraRadera