23 oktober 2010

Härliga höstfärger

Lördag igen, tiden går så snabbt! Min favotitloppis har (på gott och ont) en hemsida där de varje fredag visar en del av det som kommer att finnas dagen efter. Spanade in två underbara Eden-koppar från Rörstrand som stod halvt dolda bakom en trave fat. Gick upp extra tidigt och var där en halvtimme innan de öppnade, räknade till ca 20 personer före mig i kön. När dörrarna äntligen öppnades stegade jag bestämt bort till "mina" koppar, sträckte fram handen och... blev bortknuffad av en ännu mer bestämd kvinna som sa "nehejdu, dom ska jag ha!" och sopade ner allt på hela hela hyllan i korgen. För att gnugga in förlusten lite exta så berättade hon att de bara kostade 15kr styck... Efter den missen tappade jag farten lite, och inte blev det bättre när jag såg en komplett Blå Aster-kaffeservis i någons kundkorg och sen en Prunus-smörask i en annan. Men när jag återhämtat mig lite så lyckades jag också hitta ett par godbitar:

Ett ugnsfat och en skål från Upsala Ekeby, en liten gryta från Gustavsberg och fyra små söta äggkoppar, i min favoritfärg såklart, Old Höganäs från Höganäs Keramik.

Det härliga lilla ugnsfatet är märkt UE Sweden, 19 SES, och är alltså designat av Sven Erik Skawonius. Men mer info än så har jag inte hittat om det - någon som vet? Bredvid stod en underbar liten gryta med lock, även den från Upsala Ekeby och designad av Sven Erik Skawonius, tyvärr med ett jättestort nagg. Men hur läcker form har den inte? Den kostade bara 20kr, men nagget var för stort så den fick stå kvar...

Den blå skålen är märkt UE Sweden och 8060 eller kanske 9060, signaturen kan jag inte se. Har inte kunnat hitta något som stämmer inte på den heller men någon av er läsare vet kanske? Den lilla grytan med lock är Gustavsbergs Primula, designad av Stig Lindberg och gissningsvis formgiven i början/mitten av 70-talet.

Så trots att jag missade en massa fina saker är jag ändå nöjd med mina små fynd, man kan inte få allt!

8 kommentarer:

  1. Jag blir nästan arg när jag läser hur fräcka en del är..fy på dom, men du gjorde ju lite fina inköp ändå.
    Primula var väl ca 50-tal (tror jag) och VDN-märkningen (VaruDeklarationsNämnden) upphörde 1973.

    SvaraRadera
  2. Här får man stå en timme i kö och sedan rusa in i full fart. Annars är det meningslöst, men ofta går jag därifrån tomhänt ändå - man kan ju inte vara på alla hyllor samtidigt.

    SvaraRadera
  3. Trist med folk som är gamiga :(
    Men jag måste säga att dina äggkoppar är underbara - vilken fantastisk blå färg det är på dem!

    SvaraRadera
  4. Jag hade blivit heligt förbannat och skällt ut den roffiga kvinnan. Jag är rätt glad att folk här i norr är rätt mesiga/snälla/långsamma och man slipper gamarna.

    SvaraRadera
  5. Jag förstår att du har den loppisen som en favorit. Att missa en servis Blå aster och ändå komma hem med en massa annat fint. Grattis! :)

    SvaraRadera
  6. Usch - ett sådant beteende. Så otrevligt. Hur pallar ni som trängs sådär vid öppningsdags på loppisar????? Men jag gillar Höganäsäggkopparna , har bara sett dem i grönt, de är mycket finare i den blå färegn.

    SvaraRadera
  7. Oj, tack alla för era fina kommentarer! :)

    Svenskt Retro - tack för infon om Primula, är inte så påläst om Gustavsberg än så jag behöver all hjälp jag kan få!

    form55 - Det är just det jag älskat med min loppis innan, den har varit en hemlig liten pärla där det mest varit småbarnsföräldrar som fyndat barnkläder och jag har fått härja vilt på porslinsavdelningen. Men rykten om bra loppisar sprids snabbt...

    Annette - ja visst är den! Serien Old Höganäs ser man oftast i brunt eller grönt, som förvisso också är fint men inte passar hemma hos mig. Men deras djupt blå färg är riktigt läcker.

    AL - håller med fullständigt! Ska tack och lov ner till Karlskrona i helgen så där blir det förhoppningsvis lite lugnare och mer rofylld loppisshopping.

    Maria och Emil - Blå aster sved riktigt ordentligt, spanade länge och väl i den kundkorgen och tyckte mig ana en sockerströare och någon annan spännande del som jag aldrig sett förut.

    Eli - charmen men loppisar försvinner ju tyvärr ju mer folk det är där som trängs. Man vill ju ha det där idylliska när man bara strosar runt och letar guldkorn. Och tack, jag är ju väldigt svag för blått så de är en klar favorit hos mig med. :)

    SvaraRadera
  8. Den blå UE skålen är nog en smörkruka design Göran Andersson. (9060) Ska tillhöra ett vitt lock.

    SvaraRadera