17 oktober 2010

Viking skadad i strid, köpa eller inte köpa?

Både förra lördagen och igår stod jag och höll länge och väl i den här lille vikingen från Upsala Ekeby, formgiven av Taisto Kaasinen. Har sett bilder på de här vikingarna (finns i tre storlekar) tidigare, bland annat hos Svenskt Retro, och tycker att de är så fina i glasyren. Så när jag såg den här minsta varianten på min favoritloppis förra lördagen var jag snabb på att plocka åt mig den, bara för att två sekunder senare bli jättebesviken när jag såg de stora skadorna på hornen. Tycker inte att jag är jättekräsen, ett litet nagg vid foten på en vas eller några besticksrepor på en tallrik är inga problem om priset är bra. Men just hornen på hjälmen, de är ju en så viktig del. När jag vände på honom och fick se att det stod 5kr på prislappen blev jag dock lite kluven...

Vad hade ni gjort? Köpt eller lämnat kvar?

6 kommentarer:

  1. Jag har sett två sådana här den senaste tiden. Båda hade skadade horn. Tror att de kostade 15-20 kr så det blev inget köp.
    Det är ofta likadant med de små skottehundarna av Stig Lindberg där svansen och/eller öronen är skadade.

    SvaraRadera
  2. Såg faktiskt en liten skotte i lördags, i perfekt skick för 89kr. Men jag vågar inte köpa hem så små saker, skulle jag inte tappa den i golvet själv så skulle säkert katterna tycka att det var en jättekul leksak... ;)

    SvaraRadera
  3. 5 kr är ju ingenting men å andra sidan är just hornen en sån sak man ser så tydligt. Jag har sett en hel del med kaputta horn och jag skulle inte köpt den.

    SvaraRadera
  4. Tack! Jag behöver hjälp att stålsätta mig så det inte bli tredje gången gillt och den får följa med hem av ren sympati på lördag... ;)

    SvaraRadera
  5. Jag är väldigt intresserad av den röda vikingen du nämnde. En vän till mej har länge varit på jakt efter en.

    SvaraRadera
  6. Svenskt Retro - ska se om den finns kvar fortfarande, i så fall köper jag den till dig!

    SvaraRadera