14 oktober 2010

Härliga Erker-skålar

Igår blev det jobb igen, och en liten promenad förbi några loppisar på hemvägen. Hittade två fin-fina blå Erker-skålar som jag inte kunde låta bli att köpa. Eftersom jag kommer från Karlskrona och har en stor del av släkten i Kallinge så är det såklart lite nostalgi med emaljerade Kockums-föremål. Och just de här skålarna är nog bland det snyggaste som gjorts där enligt mig.

Erker-skålarna har fått sitt namn av Arne Erkers som designade dem för Kockums Jernverks AB i Kallinge i mitten av 50-talet. De tillverkades i tre olika storlekar och i ett flertal färger, jag har sett gula, lila, svarta, turkosa och de här mörkare blå. De två som jag hittade igår är i mellanstorleken, 15cm, och de var i väldigt fint skick. Passar perfekt till helgens snacks! (Men trots sin busvassa design var det omöjligt att få till skarpa bilder...)

Jag har sen tidigare två turkosa skålar, en i den minsta storleken (10cm) och en i mellanstorleken. Efter ett antal år och ett par flyttar har de tyvärr fått ett par nagg men de pryder sin plats som smyckeskålar. De är dessutom riktigt tjusiga tillsammans med det fina Turkosa-fatet (designat av Mari Simmulson för Upsala Ekeby och tillverkat 1967-70).

Drömmen vore att hitta en skål i den största storleken, helst i svart eller lila...


7 kommentarer:

  1. Fina skålar - brukar också köpa dessa när jag hittar dem till ett bra pris!! Hittade faktiskt en stor fin vit Erker-skål utanför Kallinge i somras!

    PS. Trevlig blogg - läggs till bland favoriterna :)

    SvaraRadera
  2. Vi sålde två gula stora Erker-skålar på Tradera för nån månad sedan. Har två kvar, en stor och en liten ;)

    SvaraRadera
  3. UpsalaEkeby - oooh, en vit! Det hade ju varit riktigt snyggt! Ska åka ner och hälsa på släkten om ett par veckor så då ska jag leta runt lite extra. Och tack! Din blogg ligger ju redan med bland mina favoriter. :)

    Maria och Emil - där ser man, just de stora brukar ju vara lite svåra att få tag på... Är de ni har kvar också gula?

    SvaraRadera
  4. Ja, tyvärr är dom inte blåa utan gula ;)

    SvaraRadera
  5. Vi har en orange/gul men den är lite sliten.
    De är verkligen coola.

    SvaraRadera
  6. Fina Erkeskålar, färgen är så vacker.

    SvaraRadera
  7. Jag har tre små skålar som jag själv emaljerat när jag jobbade vid labbet i Ronneby i unga år. En är röd, den andre är gul och den tredje är rostfri på utsidan och turkos inne i skålen. ''¨

    SvaraRadera